Tootsie (1982)

Regie: Sydney Pollack | 119 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Dustin Hoffman, Bill Murray, Jessica Lange, Teri Garr, Dabney Coleman, Charles Durning, Sydney Pollack, George Gaynes, Geena Davis, Doris Belack, Ellen Foley, Peter Gatto, Lynne Thigpen, Ronald L. Schwary, Debra Mooney

Lang voor films als ‘Mrs. Doubtfire’ (1993) of ‘White Chicks’ (2004) was er ‘Tootsie’ (1982). Geen gescheiden man die besluit een huishoudster te worden om zo nog bij zijn kinderen te zijn, geen verklede politiemannen, maar een uitgerangeerde tweederangs acteur die broodnodig weer op de planken wil en moet staan om rond te kunnen komen. Michael Dorsey (Dustin Hoffman) zit er helemaal doorheen als acteur, hij kan nergens een baan vinden. Dan besluit hij het eens helemaal anders aan te pakken; hij verkleedt zich als vrouw en doet als Dorothy Michaels auditie voor een soap en uiteindelijk weet hij de baan te krijgen. Maar dan beginnen de moeilijkheden eigenlijk pas; zijn huisgenoot (Bill Murray) maakt hem belachelijk, zijn relatie met z’n goede vriendin (Teri Garr) verwaterd, hij wordt verliefd op zijn tegenspeelster die denkt dat hij een vrouw is (Jessica Lange) en als kers op de taart worden er ook nog twee oudere mannen verliefd op zijn vrouwelijke alterego. En ondertussen is de ster van Dorothy almaar rijzende…

Dustin Hoffman steelt de show niet alleen als man, maar ook als vrouw. Als Dorothy is hij vele malen amiabeler dan als Michael, toch zet hij beide rollen met evenveel verve neer. Hilarisch zijn zijn scènes met Bill Murray. Applaus voor de komische talenten van Murray; elke zin is namelijk geïmproviseerd, hij heeft niets, maar dan ook niets, vanaf papier gedaan. Het samenspel van Hoffman en Murray is heerlijk vermakelijk om naar te kijken. Leuk detail is dat regisseur Sydney Pollack ook even in beeld verschijnt als manager van Michael/Dorothy. Jessica Lange, in de rol van co-ster Julie Nichols, weet te overtuigen als de blonde actrice. Ze heeft niet voor niets voor deze rol een Oscar gewonnen. Er is zowel chemie tussen haar en Dorothy als tussen haar en Michael. De andere vrouw in Hoffman’s leven is Teri Garr, die was afgewezen voor de rol als Dorothy, en een goede vriendin van Michael. Ook zij weet de juiste toon te zetten en is een goede aanvulling op de al geweldige cast.

‘Tootsie’ mag dan al wat jaartjes meegaan, maar het blijft actueel. De film is tien keer genomineerd voor een Oscar en heeft er uiteindelijk eentje weten binnen te slepen (Jessica Lange); dat zegt wel genoeg. ‘Tootsie’ gewoon een erg leuke film voor het hele gezin.

Tessa Obbens