Top Gun (1986)

Recensie Top Gun CinemagazineRegie: Tony Scott | 105 minuten | actie, romantiek | Acteurs: Tom Cruise, Kelly McGillis, Val Kilmer, Anthony Edwards, Tom Skerritt, Michael Ironside, John Stockwell, Barry Tubb, Rick Rossovich, Tim Robbins, Clarence Gilyard Jr., Whip Hubley, James Tolkan, Meg Ryan, Adrian Pasdar, Randall Brady, Duke Stroud, Brian Sheehan, Ron Clark, Frank Pesce, Pete Pettigrew, Troy Hunter, Linda Rae Jurgens

Mocht je in de jaren tachtig een verlengde winterslaap hebben gehouden: ‘Top Gun’ was een van de meest commercieel succesvolle films in die periode en de beroemde soundtrack stond – of staat nog – bij velen in de kast. De Amerikaanse marine surfte ook mee op het succes van de film, omdat ze meer aanmeldingen dan ooit kregen in die jaren. ‘Top Gun’ was een typische jaren tachtig blockbuster die zowel bij het mannelijke als het vrouwelijke filmpubliek goed in de markt lag: de vrouwen konden zich vergapen aan de piloten, met name de jonge en charmante Tom Cruise in een stoere, maar ook romantische rol, en de heren hadden genoeg aan de mooie Kelly McGillis, de actiescènes en de humor. Worden we hier over één kam geschoren? Ja natuurlijk, maar het publiek kreeg wat het wilde en het regisseurs/producentenduo Tony Scott en Jerry Bruckheimer wisten het formulefilm-kunstje nog een aantal keren te herhalen. En veel jonge sterren, naast Tom Cruise ook zijn ook Val Kilmer, Meg Ryan, Anthony Edwards en Tim Robbins te zien, danken hun huidige sterrenstatus aan deze box-officehit.

Het verhaal is bekend, maar als je je nog niet eerder gewaagd hebben aan de film, hier een korte uitleg. Marinepiloot Pete “Maverick” Mitchell (Tom Cruise) is getalenteerd maar roekeloos. In plaats van dat hem dit de kop kost bij een gevaarlijke stunt, worden hij en zijn RIO (Radar Intercept Officer) Nick “Goose” Bradshaw (Anthony Edwards), naar de elite United States Navy Fighter Weapons School gestuurd. Hier mag één procent van de Amerikaanse piloten een opleiding volgen om de beste van de beste te worden, Top Gun dus. Al snel wordt duidelijk dat deze eerste plaats of is weggelegd voor Maverick of voor zijn rivaal, Tom “Iceman” Kazanski (Val Kilmer). Maar Maverick heeft meer aan zijn knappe hoofd: hij wordt verliefd op Charlotte “Charlie” Blackwood (Kelly McGillis), een instructrice. Daarnaast worstelt de piloot nog met de geheimzinnige omstandigheden waaronder zijn vader, ook een piloot, is omgekomen in de Vietnamoorlog.

‘Top Gun’ is zo ongeveer het lichtend voorbeeld van hoe een commerciële succesfilm gemaakt moest worden en de makers kwamen dan ook pas in actie toen alle seinen op veilig stonden. De geijkte elementen zitten er in: actie, romantiek en drama. De film is na al die jaren nog steeds een guilty pleasure. De dialogen zijn heerlijk over the top en alsof een keer nog niet genoeg is, herhalen de hoofdrolspelers zichzelf of de ander regelmatig. (“Take me to bed or lose me forever” wordt door zowel Meg Ryan als Kelly McGillis gezegd en het eerste gesprek tussen Charlie en Maverick wordt later ook nog eens overgedaan). De typische soundtrack brengt je weer even helemaal terug in de jaren tachtig en bij de aanblik van de vliegscènes – écht, want van voor het CGI tijdperk – moet je toegeven dat het de makers gelukt is je de adem te benemen. Take my breath away!

Bioscooprelease: 31 juli 1986
Blu-ray (3d)-release: 17 juli 2013
Blu-ray en 4K UHD-release: 27 mei 2022