Tot altijd (2012)

Regie: Nic Balthazar | 121 minuten | drama | Acteurs: Koen de Graeve, Geert van Rampelberg, Lotte Pinoy, Iwein Segers, Eva Van der Gucht

Voormalig filmcriticus – of ‘filmfan’, zoals hij het liever zag omschreven – Nic Balthazar maakte met ‘Tot altijd’ het soort Vlaamse film dat enigszins tussen filmhuis en commercie in zit. Enerzijds wordt het waar gebeurde verhaal over politicus Mario Verstraete, die op jonge leeftijd met MS wordt gediagnosticeerd en daarna vecht voor de euthanasiewetgeving in België, gebruikt om tranen bij het publiek op te roepen, maar anderzijds is de film nietsontziend aangaande het lot van de politicus en de veranderende levens van de personen om hem heen. Het gevaar van een film die zowel vaardig kunstzinnig als toegankelijk voor de massa probeert te zijn, is dat hij overal mis grijpt. Dat dit bij ‘Tot altijd’ niet gebeurt, komt vooral door de ijzersterke hoofdrollen van Geert Van Rampelberg en Koen De Graeve. Zij verheffen zich zo boven de rest van de cast, dat deze bij vlagen moeite heeft om mee te komen, maar de film wordt hierdoor wel gered. De Graeve is haast pijnlijk treffend als Mario Verstraete, en vooral uiterst menselijk, wat het portret zeer ten goede komt. Van Rampelberg is minstens zo goed als diens beste vriend en tevens dokter en fel tegenstander van euthanasie.

Zo wordt er in de film strijd geleverd op verschillende vlakken. Door zich te fixeren op Van Rampelberg en De Graeve – die dus zowel beste vrienden zijn als politieke tegenstanders worden – heeft regisseur en scenarist Balthazar zijn film mooi richting het filmhuispubliek weten te manoeuvreren, hoewel er met de komische noot van debutant Iwein Segers en de rechttoe-rechtaan-verhaallijn ook commerciële winst is.

Enkele zwakke plekken als de muziek en de beginscènes nagelaten, is ‘Tot altijd’ een treffend en menselijk portret van een politicus die vecht voor zijn recht om over zijn eigen einde te mogen beslissen. Goed geschreven en fraai uitgewerkt; een mooi eerbetoon aan de Vlaamse politicus.

Luuk Imhann

Bioscooprelease: 29 maart 2012
DVD-release: 23 augustus 2012