Total Recall (2012)

Regie: Len Wiseman | 118 minuten | actie, avontuur, science fiction, thriller | Acteurs: Colin Farrell, Kate Beckinsale, Jessica Biel, Bryan Cranston, Bokeem Woodbine, Bill Nighy, John Cho, Will Yun Lee, Milton Barnes, James McGowan, Nathalie Lisinska, Michael Therriault, Stephen MacDonald, Mishael Morgan

Remakes van grote films zijn de laatste jaren erg populair. Men neme een relatief grote film van de afgelopen twintig, vijfentwintig jaar, gieten hem in een nieuw jasje, gooien er een paar bekende acteurs tegenaan en succes verzekerd! Of niet? Want dat nieuwe jasje kan ook worden gezien als een gevalletje “beter goed gejat, dan slecht verzonnen”. Een aantal remakes zijn beter dan het origineel of voegen echt iets nieuws toe aan het verhaal. Denk aan ‘Cape Fear’ van Martin Scorsese of ‘Ocean’s 11’ van Steven Soderbergh. Maar dat het ook minder goed kan uitpakken bewijst onder andere de remake van de Hitchcockklassieker ‘Psycho’ uit 1998 van Gus van Sant. ‘Total Recall’ van Len Wiseman valt daar precies tussenin.

Het is 2084 en door chemische oorlogen is het grootste gedeelte van de aarde onbewoonbaar. Twee grote gebieden strijden om de macht op aarde. In voormalig Europa ligt The United Federation of Britain en wat vroeger Australië was is nu The Colony.
Fabrieksarbeider Douglas Quaid woont met zijn vrouw Lori in The Colony. Hij heeft steeds terugkerende dromen waarin hij samen met een andere vrouw achtervolgd wordt. Quaid wil meer uit zijn leven halen en besluit naar het bedrijf Rekall te gaan dat gespecialiseerd is in het implanteren van levensechte herinneringen die men zelf kan uitkiezen. Quaid kiest voor het geheim agent-pakket. Maar voordat de herinnering kan worden geïmplanteerd, gaat er iets mis en wordt Quaid gezien als staatsvijand nummer één. Terwijl hij uit handen van de politie probeert te blijven, komt hij er achter dat niets is wat het lijkt.

Bij een remake is het onmogelijk om niet een vergelijking te maken met het origineel. ‘Total Recall’ uit 1990 betekende de doorbraak van ‘onze’ Paul Verhoeven in Amerika. Het grootste verschil tussen de twee films is dat in het origineel de planeet Mars een aanzienlijke rol speelt. In de remake speelt het hele verhaal zich af op aarde. Waar de versie van Verhoeven nog wat zelfspot had, gaat Wiseman meer de serieuze kant op. Hij geeft het verhaal een politiek tintje. De wereld die in ‘Total Recall’ wordt geschapen ziet er prachtig uit. Vooral The Colony met haar zwevende appartementen is een vermelding waard. Maar de vergelijking met scifi-klassieker ‘Blade Runner’ is snel getrokken. Hierdoor ontbreekt er toch een gevoel van originaliteit. Het gebied waar Rekall ligt is een soort mix van de Wallen en Chinatown inclusief een vrouw met een wel heel bijzonder lichaam die ook in het origineel te zien is. Ook het transportmiddel, The Fall, tussen de twee leefgebieden is spectaculair. Een gigantische kolom transporteert mensen van de ene kant van de aarde naar de andere door in zeventien minuten dwars door de kern van de aarde te vallen. Ongeloofwaardig? Enorm! Maar wat maakt het uit want het ziet er fantastisch uit. Tijd om de wereld goed in je op te nemen is er nauwelijks, omdat ‘Total Recall’ constant in de actie- en achtervolgingsmodus is. De actie is dus goed vertegenwoordigd in de film maar ziet het er ook goed uit? Gelukkig wel en Wisemen geeft vooral Kate Beckinsale (in het echt zijn vrouw) de ruimte om te knallen. Beckinsale speelt met plezier bad girl Lori. Er zijn flink wat valpartijen door daken en ramen die in slowmotion worden afgespeeld voor een extra dramatisch effect.

Waar actieheld Arnold Schwarzenegger in 1990 Douglas Quaid speelde, is het stokje nu over genomen door Colin Farrell. Qua acteerwerk is Farrell in alle opzichten de meerdere van Schwarzenegger. Dat strookt ook met het  serieuze karakter van de film. Gelukkig is Farrell met zijn meest gespierde versie van zijn lichaam tot nu toe geloofwaardig als actieheld. Als kijker blijft het de gehele film onduidelijk of de gebeurtenissen daadwerkelijk plaats vinden of alleen in het hoofd van Quaid zich afspelen. En daar zit precies één van de grootste nadelen van de film. Je raakt als kijker nergens echt betrokken in het verhaal. ‘Total Recall’ blijft een bepaalde afstand houden wat ook nog eens wordt versterkt door het gebrek aan verdieping van de karakters. En daar kunnen leuke gadgets als een ingebouwde telefoon in je hand weinig aan veranderen. Dit alles maakt van ‘Total Recall’ een vermakelijke scifi/actiefilm die zichzelf iets te serieus neemt. Visueel is ‘Total Recall’ prachtig en Colin Farrell is een prima Douglas Quaid. Maar de film weet niet op alle vlakken te overtuigen en de spottende humor uit het origineel wordt te vaak gemist.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 9 augustus 2012
DVD- en blu-ray-release: 29 november 2012