Touching the Void (2003)

Regie: Kevin MacDonald | 106 minuten | avontuur, drama, documentaire, sport | Acteurs: Nicholas Aaron, Brendan Mackay | Met: Joe Simpson, Simon Yates, Richard Hawking

‘Touching the Void’ is gemaakt naar het gelijknamige boek van Joe Simpson. Over de rand is de Nederlandse versie van het boek. Internationaal is het boek een bestseller geworden. Oscarwinnaar Kevin MacDonald (‘One Day in September’ (1999)), kleinzoon van de beroemde producer Emeric Pressburger maakte er een adembenemende gedramatiseerde documentaire over. ‘Touching the Void’ won de Alexander Korda Award for Best British Film bij de BAFTAs 2004, dit terwijl de film moest concurreren met hogere budgetfilms als ‘Cold Mountain’ (2003) en ‘Love Actually’ (2003).

Deze documentaire combineert interviews met Simpson, Yates en ook vriend Richard Hawking met nagespeelde scènes om het wonderbaarlijke verhaal van de barre overlevingstocht te vertellen. Joe Simpson en Simon Yates waren respectievelijk slechts vijfentwintig en eenentwintig jaar ten tijde van de beklimming. Het duurde twee jaar om deze film te maken en dat blijkt o.a. uit de prachtige luchtshots van de bergen en het landschap. De beelden werden gedeeltelijk opgenomen waar het drama zich in werkelijkheid afspeelde. Deze prachtige beelden, schoudershots, interviews en de voice-overs maken het verhaal realistisch en aangrijpend, ook voor mensen voor wie bergbeklimmen geen hobby is. Joe Simpson heeft overigens naast zijn hobby’s schrijven en bergbeklimmen een nieuw talent ontdekt, namelijk model staan voor een reiskledingmerk.

‘Touching the Void’ lijkt aanvankelijk misschien saai. Films over bergbeklimming, moeilijke beslissingen en tegenslagen zijn niet bepaald origineel. Deze film is echter absoluut de moeite van het bekijken waard. Als kijker leeft men echt mee met de worstelingen en de tegenslagen die Simon en vooral Joe moeten doorstaan. Richard Hawking is de man die ondertussen de spullen in het basiskamp in de gaten houdt en reikhalzend wacht op de terugkomst van de bergbeklimmers. Slechte weersomstandigheden, uitdroging, brandwonden van de vrieskou, pijn, wanhoop, minieme overlevingskansen, alles in deze film is op een zeer realistische wijze manier neergezet, wat resulteert in een spannende en boeiende film.

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 6 mei 2004