Tournée (2010)

Regie: Mathieu Amalric | 111 minuten | drama, komedie | Acteurs: Miranda Colclasure, Suzanne Ramsey, Dirty Martini, Julie Atlas Muz, Angela de Lorenzo, Alexander Craven, Mathieu Amalric, Damien Odoul, Ulysse Klotz, Joseph Roth, Aurélia Petit, Antoine Gouy, Pierre Grimblat, Jean-Toussaint Bernard, Anne Benoît, Florence Ben Sadoun, Erwan Ribard, Julie Ferrier, Franzo Curcio, André S. Labarthe, Jean-François Marquet, Laurent Roth, Alexia Crisp-Jones, Hélène Houël, Feriel, Erick Lenoir, Xavier Pottier

Er zijn van die films waarin de hoofdpersonages instant sympathie opwekken; vaak is dat een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar er zijn ook wel enige universele elementen in te noemen, zoals de mate waarin je als kijker wordt toegelaten in de intieme sfeer van de personages en het verschijnsel ‘de eeuwige underdog’. En dan zit je goed met ‘Tournée’, een losjes gefilmde combinatie van documentaire verslaggeving van een subcultuur en ruwe karakterschets van haar belangrijkste personage, theaterimpresario Joachim Zand (Mathieu Amalric; ‘The Diving Bell and the Butterfly’).

Zand is zo’n gemankeerde figuur die je niet kunt haten, terwijl hij er veel aan doet dat wel te bereiken. De weinig honkvaste, gescheiden Fransman gedraagt zich als een aandoenlijk dominante persoon die mensen schoffeert, is eigenlijk geen leider maar op zoek naar een familie; die lijkt hij te vinden in de troep Amerikaanse variété-artiesten die Amalric als regisseur bijeen zocht om zijn rafelig charmante project vorm te geven. Vooral de weergave van de vrouwelijke camaraderie en de enigszins ongemakkelijke rol van Zand daarin werken als een trein; ook de burleske showscènes zijn mooi en liefdevol in beeld gebracht; tegelijkertijd grimlachen wij als de impresario op weg naar zijn kinderen in Parijs door een pompbediende wordt versierd.

Amalric richt zijn pijlen helaas iets te veel op het uitbouwen van de verhaallijn rond Zand in Parijs, wat de aandacht afleidt van het interessante kernverhaal: Zand en de meiden op tournee. Aan het slot probeert de regisseur op dit gebied nog wat dramatiek toe te voegen, maar daarvoor schiet het acteertalent van de behoeftige dame in kwestie – de prachtig voluptueuze Mimi Le Meaux (Miranda Colclasure) – weer tekort; dat is het risico van amateuracteurs en ‘Tournée’ gaat hierdoor een beetje als een nachtkaars uit. Wel een visueel aantrekkelijke nachtkaars, waarvoor Amalric in de laatste editie van Cannes – in 2010 onder voorzitterschap van Tim Burton – de regisseursprijs en de FIPRESCI Award (filmcritici) mocht oprapen. Voorwaar geen geringe beloning.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 13 januari 2011
DVD-release: 16 mei 2011