Train Ride (2000)

Regie: Rel Dowdell | 90 minuten | drama | Acteurs: Wood Harris, MC Lyte, Nicole Prescott, Anika Hawkins, Russell Hornsby, Thomas Braxton Jr., Johnnie Hobbs Jr., Esther Rolle, Joe Clair, Rel Dowdell, KaDee Strickland, Terrence Thomas, Kevin Watson, Sabela Grimes, Greg Horos, Earl Jones, The Guru, Terrence Thomas, Sean Anderson

Er zijn griezels en er zijn volslagen enge griezels. Will (Wood Harris) valt in de laatste categorie. De acteur, die naast zijn vaste rol in tv-serie “The Wire” ook onder meer speelde in Richard Kelly’s ‘Southland Tales’ en ‘Remember the Titans’ naast Denzel Washington, weet van zijn spel in Rel Dowdells ‘Train Ride’ een memorabele, overtuigende rol te maken. Zijn Will is huiveringwekkend slecht, doortrapt, nietsontziend en egoïstisch. Er bestaat dankzij het knallende begin van de film geen twijfel mogelijk over de afloop en het lot dat zijn personage staat te wachten; toch is het een bitterzoet eind en zou je liever hebben gehad dat hij dezelfde emotionele pijn doorstaat als dat van zijn slachtoffers. ‘Train Ride’ van onafhankelijk filmmaker Rel Dowdell gaat over date rape, de titel refereert aan de opmerking van Will dat ze een ‘train ride’ op het lichaam van Katrina, het verkrachtingsslachtoffer, doen.

Date rape is een van de meest voorkomende misdaden op universiteiten wereldwijd en ‘Train Ride’ verdient alleen daarom al een breed publiek.  Katrina, Stefanie en Tandy zijn freshman en zitten vol goede voornemens om hun universiteitscarrière in goede banen te leiden. Wanneer Katrina en Stefanie door Will uitgenodigd worden voor een “privé-feestje” bij hem thuis, houden ze in eerste instantie de boot af, omdat ze liever gaan studeren. Maar Will houdt aan: hij belt ze op en de meisjes gaan giechelend overstag. Ze trommelen Tandy op, zodat er drie dames zijn voor de drie heren die bij het feestje aanwezig zullen zijn. Het wordt al gauw erg gezellig en de zes jongeren doen een spelletje Truth or dare, waarbij de reserves van de meiden op de proef wordt gesteld. Als het Tandy en Stefanie te laat wordt, gaan zij naar huis, maar Katrina wil nog blijven. Ondertussen stopt Will wat rohypnol in de wijn van Katrina en schept hierover op tegen zijn vriend Ellis (Russell Hornsby). De andere kameraad, Ron (Thomas Braxton Jr.) is inmiddels in slaap gevallen en krijgt van het hele gebeuren niets mee, maar wordt er op misselijkmakende wijze ingeluisd door zijn twee “vrienden”. Echter, ook Ellis komt er achter hoe echt de vriendschap tussen hem en Will is, wanneer Will de verkrachting van Katrina, die onherroepelijk volgt, opneemt op video en zelf heel slim buiten beeld blijft.

‘Train Ride’ is een sterk geacteerd en overtuigend drama, waarbij de dialogen en personages regelrecht uit het leven gegrepen zouden kunnen zijn. De gevolgen van de date rape worden op ontluisterende manier duidelijk, wanneer Katrina niet in staat blijkt hetgeen gebeurt is een plekje te geven. Omdat ze zich nauwelijks kan herinneren wat er gebeurt is, weet ze niet of ze misschien wel toestemming heeft gegeven en deze onwetendheid knaagt aan het arme meisje. Vriendin Stefanie kan haar nauwelijks helpen, maar speelt uiteindelijk een belangrijke rol in de vergelding van de afschuwelijke daad. De film lijkt in eerste instantie af te stevenen op een standaard einde, maar dankzij een aantal ontwikkelingen weet de film te verrassen.

Rel Dowdell was de eerste Afrikaans-Amerikaanse filmstudent die de jaarlijkse Summer Redstone Film Festival won, met zijn thesis voor de korte film die aan de basis stond van deze speelfilm in 1996. Zowel Emmy winnares Esther Rolle, die kort na het opnemen van haar rol in ‘Train Ride’ stierf als Russell Hornsby deden mee in dit project van de student en de krachtige boodschap van de film zorgde ervoor dat zij terugkeerden voor de versie van negentig minuten, Esther Rolle zelfs tegen advies van haar behandelend arts in. Het lage budget van de film is hier en daar duidelijk in de technische afronding, zoals bijvoorbeeld het verschil in volume tussen de scènes, maar gelukkig nergens in het verhaal of de acteerprestaties. Naast de fantastische acteerprestatie van Wood Harris, weet ook rapster MC Lyte te imponeren met haar vertolking van Katrina. De hiphop soundtrack ondersteunt de film prima. ‘Train Ride’ is geen film om vrolijk van te worden, maar wel een film die je aan het denken zet.