Training Day (2001)

Regie: Antoine Fuqua | 120 minuten | drama, misdaad, thriller | Acteurs: Denzel Washington, Ethan Hawke, Scott Glenn, Tom Berenger, Harris Yulin, Raymond J. Barry, Cliff Curtis, Snoop Dogg, Dr. Dre, Macy Gray, Eva Mendes, Charlotte Ayanna, Nick Chinlund, Jaime Gomez, Raymond Cruz

‘Training Day’ is absoluut geen ‘standaard’ film over een undercoveragent. Regisseur Antoine Fuqua heeft in een interview toegegeven dat deze film, hoewel het niet zijn debuut was aangezien hij eerder ‘The Replacement Killers’ (1998) en ‘Bait’ (2000) maakte, de eerste was die hem persoonlijk iets deed. Het verhaal is namelijk – in ieder geval voor een gedeelte – geinspireerd op Fuqua’s eigen jeugd in de achterbuurten van Los Angeles. ‘Training Day’ is dan ook geen opeenvolging van vuurgevechten en achtervolgingen.

De film stelt de vraag of het mogelijk is misdaad effectief te bestrijden zonder zelf af te zakken naar het niveau van de crimineel. Kan een idealist zowel een strijder als een beschermer zijn? En wat is het verschil tussen goed en kwaad? In het licht van de terreuraanvallen van 11 september 2001 hebben deze vragen een extra betekenis gekregen. Toeval wil dat de première van ‘Training Day’ door die gebeurtenis enkele weken is uitgesteld. Mensen zouden in hun blinde woede wel eens op een verkeerde manier wraak kunnen gaan nemen, na het zien van de film. Een in onze ogen wat overtrokken reactie, maar de Amerikanen besloten om deze reden nog even te wachten met het uitbrengen van ‘Training Day’.

Ethan Hawke speelt Jake Hoyt, een ambitieuze agent die detective wil worden in Los Angeles. De snelste manier om dat te bereiken is door zich te voegen bij het eliteteam van de legendarische undercoveragent Alonzo Harris (Denzel Washington). Jake krijgt een dag de tijd om Alonzo te bewijzen dat hij het werk aankan. De twee botsen behoorlijk; de routinier maakt Jake’s brave houding belachelijk. “You’ve got to hear the street, smell it, taste it”, spoort Alonzo zijn leerling aan. En, wat later, “This is street justice. It takes a wolf to catch a wolf… It’s ugly, but it’s like that.” En dus begint Jake zich die methode aan te leren – zo rookt hij wiet vermengd met LSD als Alonzo hem zegt, “A good narcotics officer must have narcotics in his blood.” Maar uiteraard lopen de zaken binnen de kortste keren uit de hand, aangezien Alonzo de wet vaker overtreedt dan dient. En Jake begint zich af te vragen in wat voor een hel hij terecht gekomen is.

Ethan Hawke speelt zijn enigszins ondankbare rol gedegen. Hij is de brave, zachtaardige vent waar de kijker zich volgens de makers mee zou moeten identificeren. Het zal filmliefhebbers niets verbazen dat Denzel Washington, met zijn eindeloze charisma, de show steelt. Na de vele moraalridders die hij neer heeft gezet de afgelopen jaren, is het een verademing hem eens als minder brave Hendrik aan het werk te zien. Iets waar hij overigens totaal geen moeite mee heeft. De rol leverde hem zijn tweede Oscar op, de eerste voor een hoofdrol. Hoewel de film louter om deze twee heren draait, zetten Scott Glenn, Tom Berenger en rappers Dr. Dre en Snoop Dogg aardige bijrollen neer.

De film stelt moeilijke vragen en geeft daar niet bepaald eenvoudige antwoorden op. ‘Training Day’ bevat nét genoeg actie om degene die daar van houden een plezier te doen, en nét genoeg inhoud om de kijker die houdt van complexe thema’s tevreden te stellen. Er is echter ook nog een minpuntje te melden. Het laatste kwartier barst van de clichés, handigheidjes van de makers en onlogische acties van de eerder zo intelligent overkomende personages – alles om maar met alle geweld een passend einde te vinden. Deze teleurstellende climax is echter niet genoeg om ‘Training Day’ niet aan te raden, aangezien de rest van de film ijzersterk is. Het is wel zo dat, met een ander einde, de film veel meer impact zou kunnen hebben gehad dan hij nu heeft.

Bioscooprelease: 31 januari 2002
Speciale vertoning: Eye Zomerprogramma Sidney Poitier & Denzel Washington 2022