Trainspotting (1996)

Regie: Danny Boyle | 94 minuten | drama, komedie, misdaad | Acteurs: Ewan McGregor, Ewen Bremner, Jonny Lee Miller, Kevin McKidd, Robert Carlyle, Kelly Macdonald, Peter Mullan, James Cosmo, Eileen Nicholas, Susan Vidler, Pauline Lynch, Shirley Henderson

‘Trainspotting’ is een film over drugs- en andere verslavingen. Mark Renton (Ewan McGregor) is een junkie en waant zich zeer gelukkig met deze levensstijl. Terwijl door McGregor de voordelen van drugsgebruik in een soort pro-drugs campagne worden verteld, zien we op het scherm de werkelijkheid. Deze tegenstrijd blijft gedurende de rest van de film en regisseur Danny Boyle blijft voorzichtig met het innemen van een standpunt over het onderwerp. De kijker krijgt zelf de kans een mening te vormen, iets wat uniek is aangezien de meeste films met een wijze levensles zijn doorspekt.

Danny Boyle (‘A Life Less Ordinary’ (1997), ’28 Days Later’ (2002)) weet van ieder shot een prachtig beeld te maken. De toon van een scène wordt versterkt door het gebruik van kleur en de manier van filmen. In de stukken waar er een spuit in de arm wordt gezet, wordt zelfs afgeweken van iedere vorm van realiteit om de emotie te versterken. Ewan McGregor duikt volledig in een smerig toilet om zijn zetpillen terug te vinden en bij een overdosis zakt hij meters diep de grond in. Dit, en de hypnotiserende werking van de soundtrack, maken van de film één lange trip.

De cast bestaat naast Ewan McGregor uit Ewen Bremner, Jonny Lee Miller, Kevin McKidd, Robert Carlyle en Kelly MacDonald. Ewen Bremner speelt Spud, de beste vriend van Mark. Hij doet dit op een geweldig grappig gestoorde manier dat zijn karakter je eigenlijk beter bij blijft dan de hoofdpersoon zelf. Hij is dan ook verantwoordelijk voor een groot deel van de komische situaties die de film kent. Verder is Robert Carlyle (‘The 51st State’ (2001), ‘The Full Monty’ (1997)) lekker op dreef als de aan geweld verslaafde Begbie.

‘Trainspotting’ is komisch, prachtig gefilmd, origineel en verslavend vanaf de eerste minuut. Voor fans is ook het andere, zeer uiteenlopende maar altijd uitstekende, werk van Danny Boyle aan te raden.

Alex van Wankum

Bioscooprelease: 5 september 1996
DVD- en blu-ray-release: 1 februari 2017 (20th Anniversary Edition).