Transylvania (2006)

Regie: Tony Gatlif | 103 minuten | drama | Acteurs: Asia Argento, Amira Casar, Birol Ünel, Alexandra Beaujard, Marco Castoldi, Beata Palya, Rares Budelaina, Gabor

Tony Gatlif heeft zijn vaste schare publiek weer verblijd met een nieuwe loot aan zijn stam van films die gekenmerkt worden door uitstekende muziek. Gatlif is onder meer bekend van films als ‘Gadjo Dilo’, ‘Vengo’, ‘Swing’ en ‘Exils’. Muziek is de grote motor van al die films en deze film vormt daarop geen uitzondering. ‘Transylvania’ gaat over het leven van de jonge Zingarina (gespeeld door Asia Argento), die in Roemenië samen met een vriendin en een gids op zoek is naar haar vriend Milan die uit Frankrijk is gevlucht, waar zij een heftige relatie hadden. Milan was daar echter niet legaal. Nu blijkt dat Zingarina zwanger is, gaat zij naar hem op zoek.

Milan is pianist in een van de vele zigeunergezelschappen. Als zij hem vindt, blijkt hij echter helemaal niet uitgewezen te zijn, hij is gewoon weggegaan omdat hij niet meer bij haar wilde blijven. Hij wijst haar zonder meer de deur en wil niets meer van haar weten. Zingarina gaat compleet door het lint en begint met haar vriendin aan een dooltocht door desolate landschappen. Verpauperde boerengehuchten, modder en sneeuw, ossenkarren, noem maar op, het is allemaal haar deel. Tijdens die zwerftocht ontmoet zij de opkoper van goud en antiek, Tchangalo, (gespeeld door Birol Ünel, bekend geworden met ‘Gegen die Wand’). Samen beginnen zij aan een trektocht door het barre, maar ook uiterst fotogenieke landschap. Zij vormen een uiterst gecompliceerd gezelschap, aan beiden zit wel een steekje los. Zij voelen zich tot elkaar aangetrokken, maar stoten elkaar ook tegelijk af.

Tijdens deze tocht krijgen we weer een baaierd van prachtige karakters en koppen te zien, komen we vele zigeunergroepjes tegen die ‘spontaan’ muziek maken. Dit is de kracht van de film; de combinatie van prachtige, meeslepende muziek met fotogenieke karakterkoppen en sfeervolle landschappen. Samen beleven Zingarina en Tchangalo veel maar tegelijkertijd weinig en groeit de genegenheid voor elkaar. Dat het verhaal ondanks hun moeizame verhouding en de barre omstandigheden een positieve wending neemt, is verder geen verrassende ontwikkeling. Het scenario heeft, zoals gewoonlijk bij films van Gatlif, inhoudelijk niet zo vreselijk veel om het lijf. Daar gaat het bij zijn films ook helemaal niet om, die verdieping wordt niet gemist en daarom doet dit ook weinig aan de film af.

‘Transylvania’ is geen film die met grote snelheid is gemaakt en gemonteerd, het is eerder een soort sprookje dat zich langzaam en melancholiek getint ontvouwt. Het spel van Asia Argento en Birol Ünel is overtuigend. ‘Transylvania’ is een film die bij liefhebbers van dit genre weer waardering zal vinden. Meeslepende muziek en feeërieke beelden!

Rob Veerman

Bioscooprelease: 15 maart 2007