Trash (2009)

Regie: Carles Torras | 86 minuten | drama | Acteurs: Óscar Jaenada, Judit Uriach, David Selvas, Marta Solaz, Cornelia Anamaria Alexe, Rubén Arroyo, Radu Banzaru, Ludmila Blecu, Tony Corvillo, Natalia Corzo, Dorina Coslet, Victoria Coslet, Teodora Cristina Costache, Ioana Cristea, Francesc Ferrer, Isak Férriz

Seks, drugs en rock ’n roll. Dat is kort gezegd waar de Spaanse onafhankelijke film ‘Trash’ (2009) over gaat. In het hippe Barcelona van regisseur Carles Torras zijn de vrouwen gewillige slachtoffers van onverantwoordelijke mannen die hun oerdriften op hen botvieren. ‘Trash’ focust zich op de twee zussen Clara (Judit Uriach) en Susana (Marta Solaz), die het op het eerste gezicht goed voor elkaar hebben. Ze zijn knap, succesvol en hebben aantrekkelijke mannen aan hun zijde. Maar hun geluk blijkt van korte duur. Als Clara haar vriend, rocker David (Óscar Jaeneda), betrapt met haar beste vriendin (Carla Nieto), stort haar perfecte wereldje in rap tempo in. Had ze nu toch maar ja gezegd tegen die prestigieuze job in Londen… Om haar liefdesverdriet te vergeten papt ze via internet aan met de joviale Óscar (Izak Férriz), maar hij lijkt slechts op één ding uit te zijn. Bij collega Nacho (Francesc Ferrer), stereotype sneue en wanhopige muurbloem, lijkt ze ook al niet goed af te zijn. David heeft al gauw spijt van zijn misstap en grijpt zoals het een echte rockster betaamt naar de genotsmiddelen.

Clara’s zus Susana is hoogzwanger van haar echtgenoot Christian (David Selvas), een gevierde zakenman die nog wel eens in het buitenland verblijft om lucratieve contracten af te sluiten. Een belangrijke Roemeense klant nodigt hem in Boekarest uit voor een privéfeestje met gewillige dames. Zoals van alle mannen in ‘Trash’ is ook het vlees van Christian zwak en hij besluit zijn zwangere vrouw te bedriegen met zo’n wulpse Roemeense. Hij dacht wellicht dat het eenmalig was, maar als zijn Roemeense zakenpartner enkele weken later naar Barcelona komt, laat hij zich nog maar eens verleiden. Net op het moment dat Susana’s vliezen breken… Carmen (veterane Assumpta Serna), de moeder van de zussen, heeft zo haar eigen sores. Ze is net begonnen aan de behandelingen voor borstkanker en in het ziekenhuis heeft ze lotgenote Luz (Núria Prims) ontmoet die haar over de zalvende werking van marihuana vertelt. Terwijl Susana op het punt staat te bevallen en een verdoofde Clara in een discotheek door twee mannen tegelijk onzedelijk betast wordt, beleeft moeder een openbarende liefdeservaring.

Als je de gebeurtenissen in ‘Trash’ zo eens op een rijtje zet, heeft de film veel weg van een soap, zo veel emotionele en fysieke opwinding maken de hoofdpersonen in deze film mee. Torras schroeft in het laatste half uur de intensiteit behoorlijk op, zodat het even bijkomen is als de eindcredits over het scherm rollen. Want waar hebben we de afgelopen anderhalf uur nu eigenlijk naar gekeken? Een club mooie mensen die zichzelf en anderen nodeloos kwellen voor wat lichamelijke genot. Figuren die ontsporen ten koste van zij die hen lief hebben. Eigenlijk zijn alle mannen in deze film onsympathieke, egocentrische klootzakken die de liefde van hun vrouwen niet waard zijn. Het meest bizarre is nog dat diezelfde vrouwen hen die misstappen nog lijken te vergeven ook, waardoor ze in feite geen haar beter zijn. Het geluk waar ze bij aanvang van de film patent op lijken te hebben, blijkt een lege huls.

De enige uitzondering hierop is moeder Carmen, die in tegenstelling tot haar dochters vanuit de miserabele situatie van haar ziekte juist in een positieve spiraal terechtkomt door haar nieuwe ervaringen. Helaas heeft haar verhaallijn een marginaal aandeel in de film als geheel, waardoor een grimmige, vrouwonvriendelijke sfeer overheerst. Dat het acteerwerk heel behoorlijk is en het rauwe, beklemmende camerawerk indringend, maakt ‘Trash’ toch nog kijkbaar. Maar tussen alle seks, drugs en clichés door valt er weinig te bespeuren dat echt beklijft.

‘Trash’ verschijnt maandag 16 april 2012 op DVD en is vanaf dinsdag 3 april 2012 te huur.