Tremors II: Aftershocks (1996)

Regie: S.S. Wilson | 100 minuten | actie, komedie, science fiction, horror | Acteurs: Fred Ward, Christopher Gartin, Helen Shaver, Michael Gross, Marcelo Tubert, Marco Hernandez, Jose Ramon Rosario, Thomas Rosales jr.

Na het succes van ‘Tremors’ kon een sequel niet uitblijven. Het tweede deel heeft dan ook onder het motto van ‘never change a winning team’ veel overeenkomsten met het eerste succesvolle deel van de inmiddels uit vier delen bestaande serie ‘Tremors’-films. De makers van alle vier de delen, S.S. Wilson, Ron Underwood en Brent Maddock, wisselen stuivertje bij de rolverdeling. Het eerste deel ‘Tremors’ werd geregisseerd door Ron Underwood. Bij ‘Tremors II: Aftershocks’ heeft S.S. Wilson de regie in handen.  In de praktijk verandert er echter niets. Alle opvallende kenmerken van het eerste deel komen in deel twee uitgebreid aan bod. De film kent dezelfde monsters, een afgelegen locatie, relatief weinig personages en een portie droge humor. De vertaling van deze begrippen naar het witte doek was in het eerste deel nog verrassend en origineel, maar moet nu wel aan kracht inboeten.

Het samenspel tussen Fred Ward en Kevin Bacon in ‘Tremors’ is van een hoog niveau. De lol die het duo heeft tijdens het filmen is duidelijk terug te zien in hun acteerprestaties. Nu ontbreekt Kevin Bacon en Christopher Gartin moet zijn plek innemen. De chemie tussen Fred Ward en Christopher Gartin is wat minder en het samenspel doet soms geforceerd aan. De aanwezigheid van ‘Pistolen Paultje’ Michael Gross blijft ook nu weer leuk. Hij heeft rake one-liners en voegt de nodige humor aan deze horrorfilm toe.  Daar waar in het eerste deel de identiteit van de monsters pas op het eind van de film werd onthuld, is dit nu al aan het begin bekend. De schrikmomenten worden daardoor teruggebracht tot de standaardsituaties en zijn dus voorspelbaar. De spanningsopbouw uit deel één ontbreekt dus volledig. De monsters, die gemuteerd zijn tot een nieuw ras, zijn middels animatie aan de film toegevoegd.

De oorspronkelijke ‘graboids’ zijn nog wel op de ‘ouderwetse’ manier in beeld gebracht. Gezien het niveau van de animatie, steken de ‘oude’ monsters met kop en schouders boven hun animatieklonen uit.  De titel van de film is goed gekozen. Het geeft precies weer wat de kijker kan verwachten. Net als bij een aardbeving schrik je enorm, maar de naschokken zijn al minder eng. Ditzelfde geldt voor ‘Tremors’ en de opvolger ‘Tremors II: Aftershocks’. Was het eerste deel nog spannend en origineel, deel twee is op alle fronten een stuk minder, maar toch leuk tijdverdrijf.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 15 februari 1996