Tribute – Nora Roberts’ Tribute (2009)

Regie: Martha Coolidge | 88 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Brittany Murphy, Jason Lewis, Christian Oliver, Diana Scarwid, Tippi Hedren, Tiffany Morgan, Griff Furst, Wallace Merck, Mark Wilson, Elliott Grey, Brandi Coleman

Ex-Hollywoodster Cilla McGowan neemt haar intrek in de oude boerderij van haar grootmoeder; de actrice Janet Hardy. De spullen van haar oma staan nog in het huis. De eerste avond heeft Cilla een levensechte droom over haar oma, waarin zij niet alleen toekijkt, maar ook zelf actie kan ondernemen. Nadat ze is bijgekomen van deze vreemde gebeurtenis, besluit Cilla de dag vlijtig te beginnen door wat sloopwerk te verrichten in de voortuin. Ze leeft zich met een sloophamer uit op een ingestort bouwwerk en wordt gadegeslagen door buurman Ford Sawyer. Hij waarschuwt haar dat de familie van de voormalige eigenares het wellicht niet op prijs stelt dat het bouwwerk nu wordt gesloopt. Cilla geeft Ford te kennen dat zij het goed vindt én familie is van Janet Hardy. Deze korte kennismaking vormt de opmaat van een sterke band tussen Cilla en haar vrijgezelle buurman. Na de eerste nacht blijven de dromen van Cilla aanhouden. Hierdoor krijgt ze iets meer inzicht over het verleden van haar beroemde grootmoeder. Maar Cilla’s fascinatie naar het verleden neemt toe wanneer ze per toeval stuit op een boek met daarin een stapel liefdesbrieven. Wanneer iemand kort daarop in de schuur inbreekt en oude spullen vernielt doet Cilla beseffen dat deze liefdesbrieven zeer belangrijk zijn. Wanneer ex-man Steve per abuis betrokken raakt in de kwestie, is Cilla helemaal vastbesloten de waarheid boven water te krijgen…

De boeken van Nora Roberts werken elk naar een bepaald hoogtepunt toe. Maar bij ‘Tribute’ wil dit niet lukken. De film wordt nergens écht spannend. Je wordt niet geprikkeld door de ‘erge’ gebeurtenissen die Cilla ondervindt. Je ziet alleen de eindresultaten; dat werkt nauwelijks op je zenuwen. De filmmakers hadden bijvoorbeeld bij de inbraak in de schuur de dader op zo’n dusdanige manier in beeld kunnen brengen dat je ziet wat degene allemaal bekokstooft – zonder hierbij de identiteit prijs te geven. Ook wanneer de acties tegen Cilla grotere proporties aannemen, blijf je als kijker nogal onaangedaan doordat de cameravoering niet genoeg achterdocht en enge momenten oplevert. Je staat er letterlijk en figuurlijk té ver vanaf. Een paar shots waarin je kijkt als vanuit het perspectief van de dader die Cilla observeert en gauw zijn slag slaat als ze het huis verlaat, zou het geheel best kunnen opleuken.

Wat ‘Tribute’ ook nekt, is de ongeloofwaardigheid van Brittany Murphy en Jason Lewis als stel. De dialogen tussen de twee komen gekunsteld over en van chemie ontbreekt elk spoor. De enige scène die enigszins vermakelijk is de ontmoeting tussen Cilla en Ford; waarbij Cilla de naam van Ford belachelijk maakt. De passie ontbreekt totaal, de blikken tussen de acteurs suggereren niet genoeg en wanneer ze elkaar zoenen, lijkt het meer plichtmatig dan romantisch. Ook de achtergrond van het hoofdpersonage is in ‘Tribute’ mager. Je weet dat Cilla een voormalig kindsterretje is, maar een paar flarden van haar jeugd had wellicht ook iets meer medeleven kunnen opwekken.  Helaas laat Murphy zelf met haar vertolking ook steken vallen om Cilla interessant neer te zetten. Zo is de scène waarin ze met de hamer een poging doet om het bouwwerk te slopen, een lachertje. In de klappen die ze met de hamer uitdeelt zit zo weinig pit dat het feitelijk zielige tikjes tegen een muur zijn.

Ook in de emotionele momenten van Cilla stelt Murphy teleur. Haar mimiek en intonatie zijn dan te geforceerd. Zoals het moment waarop ze haar ex-man Steve (Christian Oliver) bewusteloos op de grond vindt. Daarbij hadden de makers van ‘Tribute’ Murphy best anders kunnen etaleren; de haarstyling is belabberd. Murphy’s haar lijkt namelijk doods en de momenten waarop ze de haren bijna los draagt, lijkt ze ook allesbehalve florissant. Erg zonde als je bekend bent met ander werk van Brittany Murphy, zoals ‘Just Married’ met Ashton Kutcher. In deze film sprankelt de actrice namelijk wel qua uiterlijk. Wellicht is het meeste geld richting de acteurs en de filmlocatie gegaan en bleef er weinig over voor de styling?

Gelukkig viel er aan Jason Lewis’ coupe weinig te verknoeien en ziet er prima uit. Maar evenals dat van zijn collega lijkt zijn spel allesbehalve naturel. Lewis is stijfjes in zijn rol als de striptekenende buurman annex versierder qua dialoog en mimiek waardoor hij vooral leunt op zijn voorkomen. Met betrekking tot het script van ‘Tribute’ worden losse eindjes van het verhaal niet lekker weggepoetst; zo komt ex-man Steve maar even ten tonele. En later wordt er niet meer naar hem om gekeken.

‘Tribute’ behoort tot het soort films die beter in de dvd-hoes kunnen blijven zitten. De film is slaapverwekkend saai door het gebrek aan spanning en passievolle romantiek. Fans van Brittany Murphy kunnen deze film beter mijden; het doet de nagedachtenis aan de overleden actrice meer slecht dan goed.

Ans Wijngaarden

Waardering: 1.5