Trippel Trappel: Dierensinterklaas (2014)

Regie: Paco Vink, Albert ’t Hooft | 67 minuten | animatie, familie | Nederlandse stemmencast: Georgina Verbaan, Kasper van Kooten, Bartho Braat, Hans Somers, Reinder van der Naalt, Peggy Vrijens, Mees Rijken, Leo Richardson

De discussie rondom Zwarte Piet is tegenwoordig al bijna net zo traditioneel als het Sinterklaasfeest zelf. Ook films over het kinderfeest behoren al jaren toe tot het culturele gemeengoed, al schommelen die films kwalitatief te veel heen en weer tussen goed ontvangen films zoals ‘Het paard van Sinterklaas’ (Mischa Kamp; 2005) aan de ene en talloze lege BN-er vehikels aan de andere kant. Nu komt daar met ‘Trippel Trappel: Dierensinterklaas’ een animatiefilm bij. Ook het animatiegenre is in Nederland een traditionele doch vaak vergeten discipline. Zeker op het gebied van de korte film heeft ons land enkele mooie animatiewerken vervaardigd. Het maken van een lange getekende speelfilm is echter vrij uniek (voorloper ‘Als je begrijpt wat ik bedoel’ komt al uit 1983 bijvoorbeeld) en alleen daarom al weet ‘Trippel Trappel: Dierensinterklaas’ zich te onderscheiden.

Met een productieproces van vijf jaar is het ook geen sinecure om een lange animatiefilm te maken. Gelukkig heeft ‘Trippel Trappel: Dierensinterklaas’ er niet voor gekozen om de hyperrealistische benadering te hanteren die in de huidige animatiewereld in zwang lijkt te zijn. Eerder grijpt het terug naar de heerlijke handgemaakte tekenstijlen uit de jaren negentig en ervoor. Toegankelijkheid is het toverwoord. En daar slaagt de film zeker in. ‘Trippel Trappel: Dierensinterklaas’ maakt gebruik van zwierig ronde vormen. De achtergronden zijn schilderachtig ingekleurd. Erg scherp oogt het niet, maar gezellig des te meer. Precies zoals het past bij het Sinterklaasfeest. De personages zien er soortgelijk uit. Vloeiende potloodschetsen omlijnen hun gelaat. Heldere inkleuring maken ze voor het publiek herkenbaar. Juist omdat ze dat hele gedoe met bewegende dierenvachten buiten boord hebben gelaten, ogen de personages zo karakteristiek.

Hoofdpersoon in ‘Trippel Trappel: Dierensinterklaas’ is het nieuw bedachte karakter Fretje. De (over)moedige fret is van mening dat de dieren ook Sinterklaas mogen vieren. Net als de andere dieren uit de buurt maakt hij een verlanglijstje dat hij die avond onder de open haard wil leggen. Er is alleen één probleem. De dag van pakjesavond is al aangebroken. Er zit niets anders voor de huisdieren op om de lijstjes zelf naar de goedheiligman te brengen. Samen met Kari de kanarie en Takkie de wandelende tak trekt hij eropuit om hun queeste te volbrengen. Hun avontuurlijke reis naar de boot van Sinterklaas is echter niet zonder gevaren. Zeker als een gemene rat roet in het eten dreigt te gooien.

De belevenissen van het trio worden versneden met een aantal liedjes die vooral de jongste kijkers zullen bekoren. De toegevoegde waarde ervan voor oudere kinderen is evenwel nihil. Het mag de pret echter niet drukken. De humor is behoorlijk, het moralisme ligt er niet te dicht op en de avonturen zijn onderhoudend.

Filmmakers Albert ’t Hooft en Paco Vink zijn niet te benijden geweest met het creëren van ‘Trippel Trappel: Dierensinterklaas’. Alhoewel het herkenbare uiterlijk van de film ook in het buitenland zal aanslaan, is het onderwerp van Sinterklaas lastiger te begrijpen voor niet-Nederlanders. Een omvangrijke productie als deze verdient niettemin een groot bezoekersaantal. Daarom deze oproep aan een ieder met jonge kinderen: ga deze film zien!

Wouter Los

Bioscooprelease: 8 oktober 2014
VOD-release: 23 november 2015