Tristan & Isolde (2006)

Regie: Kevin Reynolds | 120 minuten | actie, drama, romantiek | Acteurs: James Franco, Sophia Myles, Rufus Sewell, David O’Hara, Henry Cavill, JB Blanc, Jamie King, Leo Gregory, Richard Dillane, Wolfgang Müller, Barbora Kodetová, Gordon Truefitt, Jack Montgomery, Marek Vasut, David Fisher, Bronwen Davies, Kevin Flood, Philip O’Sullivan, Nevin Finnegan, Jón Ólafsson, Winer Ave Zoli, Dexter Fletcher, Bronagh Gallagher, Tiffany Amber Knight, Todd Kramer, Thomas Morris, Isobel Scott Moynihan, Cheyenne Rushing, Lucy Russell, Thomas Sangster, Miroslav Simunek, Hans Martin Stier, Mark Strong, Myles Taylor, Ronan Vibert

Hoe zat het ook weer met de oorspronkelijke Middeleeuwse legende? Tristan was een wees die onder de hoede van Koning Mark van Cornwall opgroeide en de belangrijkste ridder van het koninkrijk werd. Toen Mark zijn protégé vroeg zijn toekomstige bruid vanuit Ierland te begeleiden naar haar nieuwe thuisland dronken de twee per abuis de liefdesdrank die de moeder van deze Isolde voor haar dochter en Mark brouwde, met als gevolg een onverbrekelijke, maar ook onmogelijke liefde tussen de trouwe ridder en zijn koningin.Gezworen trouw, het is een begrip dat anno nu niet meer aan de filmkijker te verkopen lijkt. Hoe verbeeld je het loyaliteitsconflict van twee minnaars die niet samen kunnen zijn omdat zij deze klassiek Middeleeuwse waarde even hoog achten als de liefde?

Dat lukt niet (meer) bewijst ‘Tristan + Isolde’ van Kevin Reynolds (‘Robin Hood: Prince of Thieves’), gebaseerd op één der beroemdste liefdesverhalen uit de wereldgeschiedenis. Zeker niet wanneer het bovennatuurlijke motief, de liefdesdrank, uit het verhaal wordt gehaald: welke mooie plaatjes je ook laat zien, hoe goed er ook gespeeld wordt, zonder deze essentie wordt de legende van Tristan en Isolde een ander verhaal.In plaats van de liefdesdrank wordt een ondergeschikt element van de legende benadrukt om Tristan en Isolde toch verliefd te laten worden onder schuldeloos gesternte – zie verder de samenvatting. Door deze wijziging wordt de romance – vooral wanneer de essentiële figuur Mark naar de achtergrond geschoven wordt – van haar angel ontdaan. De aanpassing redt de grondgedachte dat de buitenechtelijke liefde gerechtvaardigd is, maar waar is Tristan’s wanhoop om het verraad en waar is Isolde’s trots als koningin? Tristan kiest uiteindelijk voor zijn eigen eer en Isolde wordt gereduceerd tot puberaal windekind dat alleen de passie wil zien; zelfs in onze tijd tellen wereldse overwegingen zwaarder mee: weg tragiek; als dan ook de gezamenlijke dood uitblijft, met de verstrengelende takken op het graf van beide minnaars (waardoor Mark overtuigt raakt van de nobele aard van hun liefde; de moraal van het oorspronkelijke verhaal) moeten we de legende loslaten.

Dat doen we dan maar, hoe moeilijk het ook is. De Middeleeuwse setting is in ‘Tristan + Isolde’ prachtig verzorgd en er wordt behoorlijk onromantisch maar geslaagd gevochten. Adembenemende beelden van de Ierse kust, waar onze noodlottigen hun eerste liefdesnestje bouwen; mooie acteurs ook, die heel goed kunnen vrijen. ‘Tristan + Isolde’ is een onderhoudende actiefilm met romantisch karakter, met een overtuigende vrouwelijke lead en een Tristan die trekjes heeft van Richard Gere; we kunnen niet anders zeggen dan dat het een aansprekend geheel is. De bittere kracht van het bronverhaal ontbreekt echter.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 20 april 2006