Troll (2022)

Recensie Troll CinemagazineRegie: Roar Uthaug | 101 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Ine Marie Wilmann, Kim Falck, Mads Sjøgård Pettersen, Gard B. Eidsvold, Anneke von der Lippe, Fridtjov Såheim, Dennis Storhøi, Karoline Viktoria Sletteng Garvang, Yusuf Toosh Ibra, Bjarne Hjelde, Ameli Olving Sælevik, Billy Campbell, Jon Ketil Johnsen, Duc Paul Mai-The, Duc Paul Mai-The, Trond Magnum, Kyrre Eikås Ottersen

De Netflix-productie ‘Troll’ is een Noorse variant op het type monsterfilms zoals ‘King Kong’ of ‘Godzilla,’, waarin een ongekend wezen een bedreiging vormt voor de mensheid.

In het geval van ‘Troll’ gaat het om, zoals de titel verklapt, een trol. In een afgelegen gebied in Noorwegen wordt een berg opgeblazen om een tunnel te graven. Door alle explosies is er diep in de kern van de berg iets ontwaakt: de trol, die door de trillingen en naschokken uit het gesteende loskomt, baant zich een weg naar buiten. Wanneer de autoriteiten in Oslo zich realiseren welk gevaar er dreigt, heeft de trol al een spoor van vernieling achtergelaten. Na een mislukte militaire poging om het wezen uit te schakelen, is de trol onderweg naar de dichtbevolkte hoofdstad, wat grootse en rampzalige gevolgen zal hebben. Maar wat doe je als zo’n monster niet te stoppen is?

In de opening van de film maken we kennis met een jonge Nora, haar vader Tobias en de Noorse folklore. Hangend aan een bergwand vertelt Tobias zijn dochter over alle volksverhalen. Als kind gaat Nora volledig op in de legendes, en leert ze dat je trollen pas kan zien als je er echt in gelooft. Als volwassen paleontoloog is ze vooral sceptisch en vervreemd van haar vader, die zich inmiddels gespecialiseerd heeft, en nog altijd heilig gelooft, in deze folklore. Wanneer legende werkelijkheid blijkt, en alle experts van de overheid zich geen raad meer weten, denkt Nora dat er maar één persoon is die genoeg van trollen weet om de bevolking van Oslo te redden. Na een ongemakkelijke reünie met z’n dochter wordt Tobias ingevlogen om de regering te adviseren.

Het is te zien dat dit niet de eerste grote film is van regisseur Roar Uthaug, die hiervoor onder meer ‘Tomb Raider’ met Alicia Vikander regisseerde. ‘Troll’ heeft een indrukwekkende production value en doet ook qua special effects niet onder voor een Hollywoodfilm. Toch is het allemaal meer spektakel dan inhoud. Het verhaal is niet alleen onorigineel, maar hangt ook met dunne draadjes aan elkaar. In het scenario worden er net iets teveel onlogische keuzes gemaakt, waardoor het geheel continue wankelt. Toegegeven: in deze film draait het natuurlijk niet om een realistische weergave van de werkelijkheid, maar zelfs binnen z’n genre is ‘Troll’ opvallend onwaarschijnlijk. Het wordt bijvoorbeeld nooit duidelijk waarom de Minister President van Noorwegen juist Nora, een hoogleraar paleontologie, aanwijst om met een oplossing te komen voor deze nationale ramp. Waar de regering, het leger en de wetenschap moeten samenwerken om een kolossale ramp te voorkomen, worden er zoveel verkeerde keuzes gemaakt dat het zo goed als bijna helemaal misgaat. Maar gelukkig is daar Nora die, met behulp van haar vaders kennis, de boel uiteindelijk toch nog weet te redden.

De eerste helft van de film is nog het meest interessant, wanneer de spanning vooral wordt opgewekt door de suggestie van het monster. Hoe de trol eruit ziet en wat de dreiging precies inhoudt, is dan nog niet meteen duidelijk; de Noorse folklore biedt een mysterie die aangenaam goed werkt. Helaas is de tweede helft van de film niets meer dan een voorspelbare herhaling van zetten, zoals we die al te vaak gezien hebben.

Origineel is het niet, maar het ziet er wel mooi uit.

Julia van Berlo

Waardering: 2.5

VOD-release: 1 december 2022 (Netflix)