Trouble with Father – The Stu Erwin Show: Jackie Knows All (1951)

Regie: Howard Bretherton | 28 minuten | komedie | Acteurs: Stuart Erwin, June Collyer, James Dean, Sheila James, Martin Milner, Emory Parnell, Ann E. Todd

Begin jaren vijftig kreeg de filmwereld er ineens een concurrent bij: de televisie. In die jaren zijn er ontelbaar veel series geproduceerd. Voor veel jonge sterren waren die series een mogelijkheid om hun plaats te vinden in Hollywood, om ervaring op te doen en de juiste mensen te leren kennen. Ook James Dean kwam in zijn eerste jaren als acteur via televisiewerk aan de kost. Ruim dertig series staan op zijn palmares. In de meeste daarvan heeft hij slechts kleine rollen. Het feit dat de man die later een legende werd opduikt in deze series heeft ervoor gezorgd dat jaren na de opnamen nog eens uit het stof worden gehaald en interessant bonusmateriaal vormen voor fans van James Dean.

“The Stu Erwin Show” – ook wel bekend als “Trouble with Father” – liep van 1950 tot 1955 en draaide om acteur Stu Erwin en zijn echtgenote June Collyer (ook in het dagelijks leven waren zij met elkaar getrouwd; ze speelden in feite zichzelf). Het wel en wee in hun gezinnetje (dat wél fictief was) wordt onder een microscoop gelegd. In de aflevering waarin Dean opduikt, ‘Jackie Knows All’, maakt een vriendje van dochter Jackie (Sheila James) haar wijs dat ze helderziend wordt als ze een boekje van hem koopt. Natuurlijk werkt het boekje niet, maar de twee verzinnen wel een andere manier om de toekomst te voorspellen: ze luisteren anderen af zodat ze informatie inwinnen die niemand anders kan weten. Zo luistert ze Drexel (Martin Milner), het vriendje van haar zus Joyce (Ann E. Todd) af terwijl hij met zijn maat Randy (Dean) discussieert wanneer hij Joyce mee uitvraagt. Terwijl haar zus om de telefoon loopt te dralen en bang is dat Drexel niet meer zal bellen, weet Jackie haar te vertellen dat hij om klokslag zeven uur zal bellen.

Centraal in het verhaal staat echter het feit dat een mysterieuze meneer Smith aan de deur komt bij de Erwins om hun stuk land te kopen. Moeder June weet niet eens dat ze een stuk land bezitten en vader Stu probeert Smith te benaderen voor een gesprek maar krijgt hem niet te pakken. Jackie weet echter uit te vogelen wie er achter deze geheimzinnige koop zit en samen met haar vader speelt ze een spelletje om de koopsom voor hen zo gunstig mogelijk uit te laten vallen.

‘Jackie Knows All’ is een kort filmpje waarin alledaagse situaties binnen een familie op humoristische wijze uit de doeken worden gedaan. Het is een van de voorlopers van het subgenre waarin series als ‘Family Ties’, ‘Growing Pains’, ‘The Fresh Prince of Bel Air’ en noem ze allemaal maar op, later hoogtij zouden vieren. In vergelijking met zijn latere equivalenten is ‘The Stu Erwin Show’ braaf en onschuldig en zijn de probleempjes wat aan de flauwe kant. Maar dat is logisch aangezien we het hier hebben over een serie uit het Amerika van de vroege jaren vijftig. Toen was tv vooral vermaak; het mocht niet te ingewikkeld worden. Feit blijft wel dat door die alledaagsheid de spanningsboog niet al te strak gespannen komt te staan: er wordt in feite druk gedaan om niets.

Dat dit filmpje dan wel de moeite waard is, heeft te maken met het feit dat er interessante acteurs in meedoen. Ann E. Todd en Martin Milner zouden later furore maken in diverse films. Maar het meest interessante aan ‘Jackie Knows All’ is natuurlijk de aanwezigheid van James Dean, al is die dan maar kort doch krachtig.