Tru Love (2013)

Regie: Kate Johnston, Shauna MacDonald | 94 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Shauna MacDonald, Christine Horne, Kate Trotter, Peter MacNeill, Anna Cyzon, Tony Nappo, Alexander Chapman, Jerritt Boyce, Sean Kaufmann, Tattiawna Jones, Rachael Ancheril, Duff MacDonald, Devon MacDonald

Kate Johnston groeide letterlijk op in een projectieruimte. Haar vader runde een filmtheater op een militaire basis in Canada en als klein meisje was Kate al dagelijks te vinden in de bioscoop. “Die straal licht die dwars door het donker schoot en op een groot scherm neerkwam; ik vond het geweldig. Het was pure magie. Sterrenstof. Ik werd verliefd op film – van Bergman tot Capra.” Ze besloot actrice te worden en jarenlang acteerde ze op het Canadese toneel, veelal in stukken met een feministisch of lesbisch thema. Johnston, zelf lesbisch, wilde zelf films maken, omdat ze in de ‘reguliere’ filmindustrie niet de steun vond om ‘haar genre films’ te maken. Na opleidingen in scenario schrijven en filmproductie te hebben gevolgd, produceerde ze eerst voor anderen, waarna ze in 2010 voelde dat ze klaar was om eigen films te maken. Zeker nadat ze zielsverwant Shauna MacDonald ontmoette. ‘Tru Love’ is hun gezamenlijke geesteskind. De kiem voor de film werd al in 2010 geplant en kwam in 2015 tot bloei. Samen schreven ze het script en verzorgden ze de regie; MacDonald speelt daarnaast ook nog eens de hoofdrol.

De 37-jarige Tru (Shauna MacDonald) heeft moeite om haar relaties en banen te behouden. Rusteloos en getekend door gebeurtenissen in het verleden, leeft ze haar leven van dag tot dag. Totdat ze de zestigjarige Alice (Kate Trotter), de moeder van haar vriendin Suzanne (Christine Horne) ontmoet. Kate is een weduwe die het behoorlijk moeilijk heeft met haar recente verlies, maar via Tru weer levensvreugde en energie krijgt. Op de een of andere manier fascineert het haar mateloos dat Tru op vrouwen valt. Ze wil er alles over weten. Er ontstaat een voor de buitenwereld onwaarschijnlijke vriendschap, die niet iedereen kan waarderen. Suzanne vindt de ontluikende liefde tussen haar moeder en haar vriendin maar niks. Ze denkt dat Tru het als een spel ziet en weet dat zij zich niet kan dan wel wil binden en ze wil niet dat haar moeder, die toch al kwetsbaar is, nog meer verdriet voor haar kiezen krijgt.

Het verhaal van ‘Tru Love’ is bijzonder persoonlijk. Johnston baseerde de drie centrale personages alle drie op een ander deel van haar persoonlijkheid. Zo was ze zelf, net als Tru, een ‘bedhopper’ in haar jonge jaren. De scène waarin Tru een ui pakt om eindelijk eens te kunnen huilen en iets te kunnen voelen, en om aan een geliefde te tonen dat ze wel degelijk om diegene geeft, is waargebeurd. ‘Tru Love’ zit boordevol met dat soort persoonlijke momenten, wat de gebeurtenissen en de personages geloofwaardig maakt. Dit zijn drie vrouwen die, net als iedereen in feite, hun liefde willen delen, willen voelen en ervaren, maar zelf ook willen voelen dat er van ze gehouden wordt. Maar die ook als de dood zijn dat die liefde niet beantwoord wordt, niet op hun bek willen gaan. Johnston houdt ook echt van haar personages en behandelt ze op delicate en respectvolle wijze.

Het is jammer dat ze zelf niet honderd procent vertrouwde op de kracht van de drie vrouwelijke personages en het nodig vond om Alice gesprekken te laten voeren met haar overleden echtgenoot Richard (Peter MacNeill). Scènes die weinig tot niets toevoegen, gekunsteld aandoen en de aandacht afleiden van deze verder boeiende relatieschets van drie vrouwen. Ook aan het einde vliegt Johnston uit de bocht; desondanks is ‘Tru Love’ – zeker als je bedenkt dat Johnston en MacDonald nog maar weinig ervaring hebben als filmmakers – een mooie, gevoelige en bijzonder persoonlijke film, met het hart op de juiste plaats.

‘Tru Love’ verschijnt donderdag 8 september 2016 op DVD en VOD.