True Crime (1999)

Regie: Clint Eastwood | 127 minuten | drama, misdaad, thriller | Acteurs: Clint Eastwood, Isaiah Washington, Lisa Gay Hamilton, James Woods, Denis Leary, Bernard Hill, Diane Verona, Michael McKean, Michael Jeter, Mary McCormack, Hattie Winston, Penny Bae Bridges, Francesca Fisher-Eastwood, John Finn, Frances Fisher, Marissa Ribisi, John Finn, Laila Robins, Sydney Tamiia Poitier, Erik King, Graham Beckel, Christine Ebersole, Anthony Zerbe, Nancy Giles, Tom McGowan, William Windom, Don West, Lucy Liu, Dina Eastwood, Leslie Griffith, Dennis Richmond, Dan Green, Frank Sommerville

In ‘True Crime’ speelt Eastwood journalist Steve Everett, die een door zijn minstens dertig jaar jongere minnares onderzochte zaak overneemt, wanneer zij omkomt bij een auto-ongeluk. De zaak betreft Frank Beechum die terecht staat voor moord op een zes maanden zwangere vrouw zo’n zes jaar eerder. Beechum zal worden geëxecuteerd om middernacht, op de dag dat Everett de zaak overneemt. Superreporter die hij is, ruikt Everett gelijk onheil en gaat hij op onderzoek uit. Met hulp van notities die zijn overleden vriendin heeft gemaakt ontdekt hij steeds meer feiten waarmee hij wel eens de onschuld van Frank Beechum aan zou kunnen tonen. Wat manusje van alles Clint Eastwood het beste kan, is films regisseren en zichzelf de hoofdrol geven. Zo ook in ‘True Crime’ – een film die door het Amerikaanse publiek niet al te best werd ontvangen, iets dat na het zien van de film best begrijpelijk is.

Ok, het verhaal is best een goed gegeven en er ontstaat halverwege de film toch enigszins de behoefte om erachter te komen hoe de zaak in elkaar zit. Jammer genoeg kwam collega Tim Robbins een paar jaar eerder met het briljante ‘Dead Man Walking’. Hij gaf zichzelf gelukkig géén hoofdrol en door de vele nominaties die hij voor zijn productie ontving was er duidelijk geen ruimte voor een tweede ‘death-row’ film.

‘True Crime’ zit vol clichés en je bent als kijker iets te vaak geneigd “ja hoor, het zal wel” te denken. Waarom komen de feiten die Everett vindt nu pas boven water, waarom duurt het (zoals altijd) tot op het laatste moment voordat het daadwerkelijke bewijs gevonden wordt en ga zo maar door. Eastwood is een bijna bejaarde man die – uiteraard – met gemak de mooiste en jongste vrouwen in bed kan krijgen; natuurlijk moet in een scène met een van zijn jonge aanwinsten ook nog een ontbloot bovenlijf getoond worden. Met een flinke slok op netjes achter het stuur rijden kan de beste man ook nog perfect. Het is allemaal iets te ongeloofwaardig. Goede acteerprestaties zouden al deze minpunten nog op kunnen heffen. Helaas zijn deze in het geval van Eastwood ook niet noemenswaardig. De enige die nog redelijk geloofwaardig overkomt, is Isaiah Washington, die wachtend op zijn executie een brok emoties neerzet. Met teveel clichés en saai acteerwerk van Eastwood is ‘True Crime’ geen boeiende film geworden. In overeenstemming met het Amerikaanse publiek: zeker geen Eastwood-topper.

Daphna Berger

Bioscooprelease: 6 mei 1999