Tucker and Dale vs Evil (2010)

Regie: Eli Craig | 88 minuten | horror, komedie | Acteurs: Tyler Labine, Alan Tudyk, Katrina Bowden, Jesse Moss, Philip Granger, Brandon Jay McLaren, Christie Laing, Chelan Simmons, Travis Nelson, Alex Arsenault, Adam Beauchesne, Joseph Allan Sutherland, Karen Reigh, Tye Evans, Bill Baksa

Als je horrorfilms als ‘Wrong Turn’, ‘Cabin Fever’, ‘The Hills Have Eyes’ en ‘The Texas Chainsaw Massacre’ moet geloven, dan is het niet pluis in het achterland van Amerika. Zeker niet als je jong en mooi bent en je verheugt op een relaxte kampeertrip met je vrienden. Achter elke boom schuilt een hillbilly met een hakmes, en een verkeerde afslag of een lekke band kan je duur komen te staan. Met die filmwijsheid in het achterhoofd is het niet vreemd dat de studenten in ‘Tucker & Dale vs Evil’ een beetje nerveus worden als ze bij een afgelegen tankstation de boerenpummels Tucker (Alan Tudyk) en Dale (Tyler Labine) tegen het lijf lopen. Het feit dat de mannen net een kettingzaag en een zeis hebben aangeschaft en zich vreemd gedragen in het bijzijn van vrouwelijk schoon wekt al evenmin vertrouwen. Zo op het oog een beproefd recept voor onvervalste hillbilly horror, ware het niet dat alles in ‘Tucker & Dale vs Evil’ net even anders loopt dan je zou verwachten.

Debuterend regisseur Eli Craig kreeg het idee voor ‘Tucker & Dale’ toen hij in de file stond en werd omgeleid door een klein dorpje. De net afgestudeerde filmmaker bedacht dat het wel eens leuk zou zijn om het cliché van de verdwaalde student om te draaien. Wat als je als rechtschapen hillbilly belaagd zou worden door een kudde jonge academici? Het is een eenvoudig concept dat in de verkeerde handen snel zou vervelen, maar in ‘Tucker & Dale vs Evil’ is het een gouden vondst. Craig keert de conventie niet om door een paar moordlustige corpsballen los te laten op het platteland, maar introduceert in plaats daarvan twee parallelle verhaallijnen. De eerste volgt Tucker en Dale, twee simpele zielen met een gouden hart die net een krakkemikkige blokhut in de bossen hebben gekocht. Tijdens het vissen redden ze Allison, een van de studenten die ze bij de benzinepomp hebben ontmoet, van de verdrinkingsdood. De tweede verhaallijn volgt de studenten, die zien hoe hun studiegenootje door het tweetal in een boot wordt gehesen.

De studenten zijn snel met hun conclusies. De inteeltkinkels hebben hun vriendin ontvoerd en haar doodvonnis is getekend. Een van de jongeren werpt zich op als leider en mobiliseert de rest om een reddingsactie op touw te zetten. Helaas gaat de groep daarbij zo onvoorzichtig te werk dat de een na de ander het leven laat, wat de paniek bij de overblijvers alleen maar vergroot. Tucker en Dale kijken ondertussen met stijgende verbazing naar al die onfortuinlijke ongelukken. Dit wisselende perspectief bezorgt je een constante glimlach, die steeds breder wordt naarmate er meer bloedige en slapstickachtige situaties ontstaan. “Are you okay?”, vraagt Tucker bezorgd aan een jongeman die zojuist per ongeluk in zijn houtversnipperaar is gesprongen. Humor en horror gaan prima samen, dat blijkt. Het enige wat je op ‘Tucker & Dale’ aan kunt merken is dat de dialogen nog wat grappiger hadden kunnen zijn en dat Craig zijn kruit te vroeg verschiet, waardoor de film naar het einde toe een beetje inzakt.

Het zijn kleine minpuntjes in een horrorkomedie die tien keer leuker is dan je op basis van de trailer zou verwachten. De film steekt speels de draak met diverse horrorclichés, brengt een hommage aan de genreklassiekers en ondergraaft de verwachtingen en vooroordelen van de bioscoopbezoeker. Zo wordt de jongen die in een reguliere horrorfilm de gedoodverfde held zou zijn hier ontmaskerd als paranoïde klootzak, blijkt de dommige Dale over onverwachte kwaliteiten te beschikken, is de drenkelinge helemaal niet zo koel en verwend als ze in eerste instantie lijkt en hangt er zowaar ook nog wat romantiek in de lucht. Alan Tudyk en Tyler Labine doen het leuk als goedzakken die hun visvakantie wreed verstoord zien worden, maar een speciale pluim gaat naar Katrina Bowden, die voor een zonnestraaltje zorgt als de zachtaardige Allison. Met zo’n lollig concept en zulke vertederende personages is het vrijwel onmogelijk om ‘Tucker & Dale vs Evil’ niet in je hart te sluiten. De hillbilly’s van de wereld kunnen weer met opgeheven hoofd over straat.

Paula Koopmans

Bioscooprelease: 13 januari 2011
DVD- en blu-ray-release: 27 juli 2011