Tuintje in mijn hart (2017)

Recensie Tuintje in mijn hart CinemagazineRegie: Marc Waltman | 101 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Leo Alkemade, Sanne Langelaar, Imanuelle Grives, Fockeline Ouwerkerk, Mike Libanon, Sanne Vogel, Beppie Melissen, Pip Pellens, Edwin Jonker, Juvat Westendorp, Oscar Aerts, Aisa Winter, Jade Olieberg, Sergio IJssel, Glenn Durfort, Jetty Mathurin, Jörgen Raymann, Yannick Jozefzoon, Prem Radhakishun, Ronnie Ormskirk, Eric Schröder, O’Dog

Frank Boeijen verkondigde al in 1984 dat je niet zwart-wit moet denken maar in de kleur van je hart. De Surinaamse Gladys zal hetzelfde hebben gedacht toen zij op zoek ging naar een levensgezel. Die zoektocht leverde een aantal echtgenoten op en een hele trits aan kinderen, in teint variërend van lelieblank tot donkerbruin. Wanneer de oude Gladys ziek wordt, keert zoon Axel met zijn Nederlandse vrouw en schoonzus terug naar Paramaribo. Daar wacht hem de confrontatie met zijn verbitterde broer Virgil.

Deze broedertwist vormt de hoofdmoot van de Nederlandse komedie ‘Tuintje in mijn hart’. Naast die familieruzie kent de film tal van zijlijntjes. Axels dochter, een meisje dat in Suriname stage loopt en waar half Paramaribo overheen is gegaan, is op voorspelbare wijze in de problemen gekomen. Axels schoonzus is op een missie om forse Surinaamse vrouwen aan een gezond dieet te helpen. En dan is er ook nog een Surinaamse jongen die serieus terugverlangt naar Brabant.

Die zijlijntjes raken een beetje ondergesneeuwd door de dominante verhaallijn over de broedertwist. Maar dat is nog het minste probleem. ‘Tuintje in mijn hart’ is bedoeld voor volwassenen, maar lijkt qua toon, humor en wereldbeeld meer op een kinderfilm. De volwassen personages hebben alle iets kinderlijks en het verhaal kent allerlei elementen uit de kinderliteratuur, zoals de vondst van goud op een stuk land van de familie. Tegelijk is de problematiek volwassen genoeg, zodat deze komedie zich 90 minuten lang in een spagaat bevindt.

Ander probleem is de humor. Die kun je grofweg verdelen in flauw, plat of onverstaanbaar, met als grootste gemene deler het gebrek aan originaliteit. Personages die in het water plonsen, een man die tijdens een vrijpartij in een mierennest terecht komt, dat genre.

Wat de makers ook niet handig doen is het neerzetten van etnische clichés. Alle Surinaamse mannen zijn atletische playboys waar blanke vrouwen wel pap van lusten. Surinaamse vrouwen zijn allemaal te dik maar daar malen ze verder niet om. Dat de blanke Axel als enige van zijn grote kleurrijke familie naar de universiteit in Nederland gaat, geeft ook te denken. En wat moeten we met een non-stop gniffelende Jörgen Raymann als wijze (?) indiaan?

Gelukkig is ‘Tuintje in mijn hart’ een opgewekt geval en is de muzikale omlijsting al even opgewekt. Dat maakt deze film nog niet goed, maar wel iets eenvoudiger te doorstaan.

Bioscooprelease: 2 maart 2017
DVD- en blu-ray-release: 10 juli 2017