Tulip Time (2007)

Regie: Marco de Stefanis, Tonino Boniotti | 53 minuten | documentaire | Met: Alexandra Leschan, Judith Leschan, Ketty Leschan, Kitty Courbois

De vader van de drie zusjes Leschan komt ongelukkig ten val en daarmee is zijn carrière als acrobaat over. Er moet echter toch brood op de plank komen en op een dag kondigt hun moeder aan dat ze een baan voor haar drie dochters heeft geregeld als danseressen in een rondtrekkend gezelschap. Ze zwaaien vader gedag en trekken met hun vieren door vele landen. Bij toeval komen ze in Turijn in contact met maestro Carlo Prato die voor de radio op zoek is naar drie zangeressen die het Italiaanse publiek van de swing van de Andrew Sisters kunnen laten genieten. De zussen zijn geen zangeressen, kunnen geen noot lezen, hebben zelfs geen enkele notie van muziek, maar hij ontwerpt een speciaal systeem voor hen waarmee ze als door een klein wonder van harmonieus samen zingen.

De successen die ze boeken zijn ongekend. Honderdduizenden 78 toeren lakplaten worden verkocht en echt iedereen kent hun muziek. De zussen leven als vedetten, geven acte de présence in films en ontmoeten zelfs Il Duce. Maar als de wetten en beperkingen ten aanzien van Joden een steeds ernstiger karakter aannemen, hebben de drie zussen en hun Joodse moeder een probleem. Zeker na het uitbreken van de oorlog wordt hun situatie nijpend en maakt het glamourleven plaats voor de hachelijke strijd om het dagelijkse bestaan.

De documentaire schetst een indringend en levendig beeld van vergane glorie, wat voor een groot deel te danken is aan het opvoeren van tijdgenoten van de zussen. Ze laten zich positief of minder positief uit over de dames, maar ze waren erbij en dat is op zich al bijzonder. Dit rechtstreekse kijkje in de keuken van de geschiedenis in combinatie met het vele historische beeldmateriaal geeft fraai de sfeer van glamour en glitter weer in die vooroorlogse jaren. Alleen al vanuit menselijk oogpunt bezien is de golfbeweging die de zussen meemaken als kinderen van rondreizende artiesten, naar het absolute stardom in een vreemd land en vervolgens de ondergang die buiten hun eigen schuld om plaatsvindt, intrigerende kost. Maar ook vanuit muzikaal oogpunt is het fascinerend dat je blijkbaar zonder muzikaal onderlegd te zijn, toch harmonieus kunt samen zingen en daar ook nog eens mega successen mee boekt, mits je de juiste mentor tegenkomt die de onbekende bron van talent aanboort.

De enige twee dingen die deze onderhoudende, en vooral erg leuke, documentaire ontsieren, zijn de voice-over en de Nederlandse gesproken tekst. De stem van Kitty Courbois is veel te hard voor de zachtmoedige Sandra die de oudste is van de drie zussen en die sprekend wordt opgevoerd. Als kijker schrik je van die disharmonie tussen het beeldschone, serene gelaat en die doorrookte, stem van Kitty Courbois met een duidelijke dictie, maar een overdaad aan volume, tenminste, wat deze film betreft. Daar komt bij dat de tekst van Arthur Japin drakerig sentimenteel is en nauwelijks geloofwaardig is als de gedachtengang van Sandra, als je tenminste moet afgaan op wat anderen over haar zeggen die het kunnen weten. Het maakt dat je het geluid het liefst even uitschakelt als de Nederlandse tekst te horen is om vooral iets langer te verblijven in die betoverende droomwereld van het succesvolle artiestenbestaan en medelijden te voelen over de verdrietige, maar tegelijkertijd boeiende ondergang.

Diana Tjin-A Cheong

Speciale vertoning: Nederlands Film Festival 2007, IDFA 2007