Turkse Chick (2006)

Regie: Lodewijk Crijns | 10 minuten | korte film | Acteurs: Julian Wolf, Yolanthe Cabau van Kasbergen, Luigi Jansen, Urvin Elshot

Er is veel mogelijk in een korte film; al helemaal als de grens tussen droom en werkelijkheid vervaagt. Deze film bewijst echter dat je ook te ver kunt gaan. Het idee dat het niet gek genoeg kan speelt de film uiteindelijk parten.

Allereerst is het jammer dat niet eens de moeite genomen is om daadwerkelijk een TURKS meisje te casten, zelfs als dat nota bene de titel van de film is. Hoe mooi Yolanthe Cabau van Kasbergen ook is – en hoe geschikt voor een seksuele fantasie van een verlegen jongen – Turks is ze allerminst.

Ook de teksten zijn tenenkrommend, vooral die van de chick. Hierdoor is het vanaf het begin al moeilijk om het verhaal ook maar enigszins serieus te nemen. Dit wordt nog moeilijker gemaakt door de broers van het meisje: ze zijn werkelijk lachwekkend, en niet op een goede manier. Erkan, Arkan, Berkan en Falkan zijn de op hol geslagen versie van ieders angst voor jaloerse broers van een mooi islamitisch meisje. Maar waarom deze parodie? Je ziet van mijlenver aankomen dat de hele film niet veel meer dan een fantasie is – de korte film is overigens wel uitermate geschikt voor fantasieën of dromen – en de vraag is waarom de maker het op deze (flauwe) manier aanpakt.

Een pluspunt van de film is het camerawerk. De felle kleuren en originele perspectieven maken de film flitsend en aangenaam om naar te kijken. De makers kunnen deze cinematografische kwaliteiten beter aanwenden voor een ander, minder flauw scenario. Een droom- of fantasiesequentie biedt veel mogelijkheden, want alles kan en mag in principe. Maar ‘Turkse Chick’ struikelt hier over zijn eigen parodiëring, net als de hoofdpersoon die door zijn eigen stoerdoenerij hard op zijn bek gaat.

Ruby Sanders