Two Balloons (2017)

Recensie Two Balloons CinemagazineRegie: Mark C. Smith | 9 minuten | animatie, korte film

Toen Amerikaans filmmaker Mark Smith met zijn vrouw aan het zeilen was, zag hij voor het eerst van zijn leven een Cumulonimbus tuba, zo’n opmerkelijke wolkenvorm in de vorm van een trechter. Die bijzondere ervaring werd begeleid door een lied in driekwartsmaat en die combinatie triggerde de filmmaker. Toen hij later het lied More of a Composition van Peter Broderick (in Nederland het bekendst van zijn bijdrage aan ‘Now Is Good’), hoorde, wist hij dat hij de componist voor zijn film gevonden had. Aanvankelijk was ‘Two Balloons’ bedoeld als live action film, maar dat bleek niet haalbaar. Na een brainstormsessie met Andrew Brown stond het idee vast: het zou een stopmotion filmpje worden met ringstaartmaki’s in de hoofdrol.

Dat Smith en het team dat hij om zich heen verzamelde niet voor de makkelijkste weg kozen, blijkt uit het feit er maar liefst zestien maanden werd besteed aan het maken van de storyboards en sets, alvorens er één seconde werd gefilmd. De crew, bestaande uit zowel stopmotion veteranen als nieuwkomers, bevonden zich in een soort vallen-en-opstaan-proces, waarbij van gemaakte fouten geleerd kon worden én daar soms de mooiste dingen uit ontstonden.

Het resultaat van al dat harde werken is een korte film waar de passie voor film vanaf spat. Het verhaal gaat over twee ringstaartmaki’s die elkaar – al varend in een luchtballon – vinden in de lucht. Een vonk springt over, maar voor ze hun vriendschap kunnen verdiepen, gooit moeder natuur roet in het eten.

‘Two Balloons’ is een visueel meesterwerkje, dat door de combinatie van de prachtige muziek en de ontroerende figuurtjes de kijker in het hart raakt. Ondanks dat er geen woord gezegd wordt, spreekt het filmpje boekdelen. Dat is de verdienste van de expressieve figuurtjes, die met kleine gebaren hun emoties duidelijk maken én de dromerige muziek. Smith laat bovendien de kern van de wezentjes intact – hoewel je in het echt nooit een ringstaartmaki zult zien ballonvaren, houden ze bepaalde kenmerken die je in andere animatiefilms niet ziet, daar worden geanimeerde dieren vaak meteen menselijk. Een filmpje om je in te verliezen, zo mooi.

‘Two Balloons’ is te zien tijdens het New Renaissance Film Festival in LAB111 in Amsterdam, op zondag 4 maart 2018.