Two Brothers – Deux frères (2004)

Regie: Jean-Jacques Annaud | 105 minuten | avontuur, drama, familie | Acteurs: Guy Pearce, Jean-Claude Dreyfus, Freddie Highmore, Oanh Nguyen, Philippine Leroy-Beaulieu, Moussa Maaskri, Vincent Scarito, Maï Anh Le, Jaran ‘See Tao’ Petcharoen

‘Two Brothers’ vertelt het aanvankelijk tragische en meeslepende verhaal van de tijgerbroers Kumal en Sangha. In het begin van de film zien we het tweetal nog vrolijk ronddartelen in de Cambodjaanse jungle, waar de jonge tijgers al spelend en onder het toeziend oog van hun ouders de basisbeginselen van hun later broodnodige jagersvaardigheden onder de knie proberen te krijgen. De jeugdige idylle wordt echter wreed verstoord als de broers gevangen en van elkaar gescheiden worden. De wat extrovertere en dapperdere Sangha belandt in een circus, terwijl zijn wederhelft het huisdier wordt van een gouverneurszoon. Jaren later komen de broers elkaar weer tegen en worden ze gedwongen om het tegen elkaar op te nemen in een georganiseerd gevecht. Is hun bloedband sterker dan het natuurlijke killersinstinct waarmee tijgers als toproofdieren zijn uitgerust?

Tijgers behoren zonder twijfel tot de meest iconische diersoorten die tegenwoordig nog op aarde rondlopen. In ‘Two Brothers’ blijkt dat de grote katten het ook prima doen als filmsterren. De broers krijgen van regisseur Jean-Jacques Annaud alle ruimte om te schitteren en grijpen die kans met vier poten aan. In het begin vertederen de jonge tijgers vooral, terwijl ze in de tweede helft van de film, uitgegroeid tot even gracieuze als oersterke krachtpatsers, overwegend imponeren. Het is ook leuk om te zien dat de twee tijgers een geheel eigen persoonlijkheid hebben en gaandeweg de film zelfs een heuse karakterontwikkeling doormaken. Dit geeft de film de zeggingskracht die nodig is om het getoonde verhaal te laten werken. De menselijke acteurs staan – op Guy Pearce na – grotendeels in de schaduw van de gestreepte hoofdprotagonisten.

Vreselijk origineel is ‘Two Brothers’ zeker niet. Het verhaal is tamelijk voorspelbaar en volgt vooral het geijkte patroon van de hebberige en onverantwoordelijke mensheid die andere soorten exploiteert en misbruikt ten faveure van het eigen gewin. Daarnaast gaat het hele broederverhaal af en toe gepaard met een stevige scheut antropomorfisme of romantisering, wat vooral tot uiting komt in enkele atypische gedragingen die tijgers in echte wereld niet gauw zouden vertonen. Wat dat betreft slaagt Annaud er in de rauwere, maar niet geheel onvergelijkbare prent ‘The Bear’ (‘L’ours’) beter in om dichter bij het ware karakter van de dierlijke hoofdpersonen te blijven.

Toch heeft ‘Two Brothers’ voldoende elan om de bovengenoemde onvolkomenheden aardig te camoufleren. Dat komt vooral door de mooie cinematografie en het sterke optreden van de getrainde tijgers. Het eindresultaat valt dan ook overwegend positief uit: de tijgers zijn fantastisch, de locaties exotisch en het einde is goed voor een klassieke brok in de keel. Best een aardige film dus die, met uitzondering van de echte kleintjes, geschikt is voor het hele gezin.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 8 juli 2004