Two Jacks (2012)

Regie: Bernard Rose | 90 minuten | komedie, drama | Acteurs: Izabella Miko, Sienna Miller, Billy Zane, Jack Huston, Jacqueline Bisset, Danny Huston, Laura Clery, Hannah Cowley, Lydia Hearst, David Lipper, Jamie Harris, Carly Steel, Richard Portnow, Rosie Fellner, Demetrius Navarro, Julie Marcus, Scott Burn, Guy Burnet

Danny Huston (1962), zoon van de legendarische regisseur John Huston (1906-1987), speelt in ‘Two Jacks’ de beroemde filmregisseur Jack Husar. Jack keert na een soort sabbatical in Afrika terug in Los Angeles om financiering voor zijn nieuwste film rond te krijgen. Niemand zit echter op hem te wachten, letterlijk en figuurlijk, want de filmmaker zit tevergeefs op het bijna verlaten vliegveld duimen te draaien tot hij opgehaald wordt. Gelukkig voor hem wordt hij aangesproken door een jongeman die hem herkent als zijn grote idool en dé reden om een carrière als filmproducent na te jagen.

Fanboy Brad (Dave Pressler) biedt Jack niet alleen een taxirit aan naar zijn hotel, maar aarzelt ook geen moment zijn creditcard te overhandigen als blijkt dat Jack daar een flinke rekening open heeft staan die eerst voldaan moet worden alvorens hem alsnog een kamer geweigerd wordt. Was hij toen maar weggelopen, dat plaatsvervangende schaamte-moment waarop de egocentrische regisseur een scène schopt in het hotel en daarbij gewelddadig wordt… Maar nee, Brad ziet deze ontmoeting als zijn kans op een doorbraak en manoeuvreert zich in een steeds benardere positie. Op zijn verzoek neemt Jack plus hond intrek in zijn woning, en vergezelt hij Jack op zijn tocht naar… ja, wat wil Jack eigenlijk? Geld lijkt zijn voornaamste drijfveer, maar tegelijkertijd komt hij daar te ongemotiveerd voor over. Hij drinkt, maakt ruzie met zijn ex-producent Lorenzo, verovert de mooie jonge Diana (Sienna Miller), toevallig de zus van Brad, en weet door zijn charisma en bekende Hollywoodnaam een bekeuring of zelfs arrestatie te voorkomen. Door zijn charme komt hij met zijn verknipte karakter weg en hoewel je niet anders kunt dan zijn gedrag afkeuren, levert zijn grenzeloze zelfvertrouwen hem toch ook enige mate van sympathie op.

Zo’n twintig jaar later volgen we Jacks zoon Jack Husar Jr. (Danny’s neefje en Johns kleinzoon Jack Huston), als deze aankomt op het vliegveld van Los Angeles vanuit Engeland. Hij is in Tinseltown voor het maken van zijn debuut als regisseur, maar afgaande op zijn air zou je verwachten dat hij al minstens een dozijn boxofficehits heeft gemaakt. De suite die hem wordt toegewezen in het zelfde hotel waar zijn vader ooit stampei maakte, bevalt hem niet, dus wanneer de bevallige Lily (Rosie Fellner), niet geheel toevallig dochter van Diana (nu gespeeld door Jacqueline Bisset, van wie je gemakkelijk gelooft dat ze in jongere jaren op Sienna Miller leek), hem en zijn scenarioschrijver, onderdak aanbiedt in het huis waar zij met haar moeder en oom Brad woont, hapt hij onmiddellijk toe. Diana is nieuwsgierig naar de zoon van haar geliefde van een nacht, maar bekijkt met lede ogen hoe haar dochter valt voor zijn charmes.

‘Two Jacks’ is niet de eerste samenwerking van regisseur Bernard Rose en Danny Huston, eerder verfilmden zij al ‘Anna Karenina’ (1997), ‘Ivansxtc’ (2000), ‘The Kreutzer Sonata’ (2008) en ‘Boxing Day’ (2012). Net als die films is ook ‘Two Jacks’ een verfilming van een werk van Leo Tolstoy, dit keer het korte verhaal ‘Twee huzaren’. Rose, die ook het scenario voor zijn rekening nam, geeft met ‘Two Jacks’ een aardig kijkje in het Hollywood van toen en nu, al is het niet geheel duidelijk wanneer exact dat ‘toen’ dan was. Daarnaast vertelt de film natuurlijk het klassieke ‘de appel valt niet ver van de boom’ verhaal, Jack Jr. treedt zonder zich daar al te bewust van te zijn in de voetsporen van zijn vader.

Het is alleen jammer dat de personages verder niet echt een ontwikkeling doormaken en er te veel op de goedgelovigheid van het publiek wordt vertrouwd. De Hollywoodproducent die met Jack Senior werkte had toen al een oude kop, hoe groot is de kans dat hij nu Jack Junior zijn debuut maakt nog steeds aan het werk is? Zouden er werkelijk meerdere paparazzi klaar staan om voorpaginanieuws te maken van een filmmaker die nog werkelijk niets heeft bereikt? Zou Diana na één one night stand werkelijk nog gevoelens hebben voor haar minnaar? De vrouwen in ‘Two Jacks’ komen er wel heel bekaaid af, het lijken willoze slaven die hunkeren naar aandacht en liefde.

‘Two Jacks’ ziet er wel fraai uit. Het eerste deel is zo ontkleurd dat je het bijna zwart-wit-pastel mag noemen; de kleurrijke tweede helft van de film heeft daardoor extra impact. De kostuums zijn prachtig en het is natuurlijk interessant om Danny een imitatie van zijn vader te zien geven, terwijl zijn neefje zijn filmpersonage weer kopieert. ‘Two Jacks’ kijkt lekker weg, zeker voor liefhebbers van zich in Hollywood afspelende verhalen, maar maakt geen blijvende indruk.

Bioscooprelease: 7 augustus 2014
DVD-release: 11 juni 2015