Two Night Stand (2014)

Regie: Max Nichols | 83 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Miles Teller, Analeigh Tipton, Jessica Szohr, Scott Mescudi, Berto Colon, Josh Salatin, Kellyn Lindsay, Michael Showalter, Leven Rambin, Joey Lauren Adams, Brian Petsos, Chris Conroy, Jeremy Rishe

Okay: heren, welke typen dames kennen jullie die je online ontmoet? Volgens een tijdschrift in ‘Two Night Stand’ (de verklaring van de titel, daar komen we zo op), zijn het er vijf, waaronder het nerdtype, het sletterige type en de vrouw die zichzelf weer in het zadel helpt na een akelige break-up, omdat haar partner vreemdging. Één keer raden over welk type vrouw deze romkom gaat…

Megan (Analeigh Tipton) heeft een rotjaar achter de rug. Ze kwam er achter dat haar verloofde haar bedroog, studeerde af in een richting waarin ze absoluut niet wil werken en brengt haar dagen nu voornamelijk online door op de bank van haar huisgenoot Faiza, die wél een vriend en baan heeft. Onder druk van haar huisgenoot besluit ze toch maar een profiel aan te maken op een dating site. Echt veel zin heeft ze er niet in, maar ze ziet ook wel in dat haar leventje nu wel een oppepper kan gebruiken en een one night stand is – denkt ze – precies wat ze nodig heeft. En daar is Alec (Miles Teller). Van het beschikbare aanbod komt hij het meest normaal over, dus Megan bezoekt hem in zijn appartement en van het één komt het vooraf ingeplande.

De volgende ochtend wordt Megan wakker, terwijl Alec nog als een blok ligt te slapen. Om ongemakkelijkheden te voorkomen besluit ze er snel tussenuit te piepen, maar toch wordt Alec wakker. En dan krijgen ze ruzie. Een indrukwekkende ik-ben-boos-dus-ik-storm-nu-weg-scène wordt Megan niet gegund, want New York is in de afgelopen nacht bedolven onder een enorm pak sneeuw en ze krijgt eenvoudigweg de voordeur niet open. Noodgedwongen moeten Megan en Alec dus nog wat uurtjes, inclusief een tweede nacht, juist: dáár is die titel, met elkaar door zien te komen.

‘Two Night Stand’ is een romantische komedie volgens het boekje. Weinig verrassend, hoewel de reden waarom de twee elkaar een tweede kans moeten geven wel origineel is. Ook in de ontknoping komt ‘Two Night Stand’ verrassend om de hoek. De sterkste troef van de film zijn de twee charismatische hoofdrolspelers. Miles Teller en Analeigh Tipton hebben een prettige uitstraling, en maken van hun personages gelaagde en geloofwaardige karakters. Wat ook verfrissend is, is hun levenshouding. Megan en Alec zijn beide nog zoekende naar een geschikte levensinvulling, maar Alecs verhandeling over zijn gebrek aan ambitie en waarom, is niet alleen openhartig, maar ook wars van wat je gebruikelijk ziet in Hollywood-films over jonge mensen. Om over Megans liefste wens nog maar te zwijgen.

Max Nichols, zoon van beroemd regisseur Mike (1931-2014), maakt van zijn speelfilmdebuut een geslaagde mix. Hij combineert elementen uit de eigentijdse intelligente romantische komedies, waarin veel over seks gepraat wordt, met de wat ouderwetsere films, waarin de man vecht voor de vrouw en de vrouw niets liever wil dan zijn kinderen baren. En gek genoeg werkt het ook nog. Prima ter ontspanning, deze ‘Two Night Stand’.

Bioscooprelease: 11 december 2014
DVD- en blu-ray-release: 3 april 2015