Typhoon Club – Taifû kurabu (1985)
Regie: Shinji Sômai | 125 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Yuichi Mikami, Yûki Kudô, Tomokazu Miura, Tomoko Aizawa, Shigeru Benibayashi, Saburô Date, Yuriko Fuchizaki, Tomiko Ishii, Kaori Kobayashi, Toshiyuki Matsunaga, Yuka Ohnishi, Toshinori Omi, Makoto Satô, Ryuko Tendoh, Minori Terada
‘Typhoon Club’ is een Japanse film die de angsten en verlangens van middelbare scholieren beschrijft. Het speelt zich af op het Japanse platteland en betreft de vijf dagen rondom het woeden van een tyfoon. De leerlingen en een docent zitten vast op school en beleven avonturen en plezier, maar er ontstaan ook minder gezellige ontmoetingen en contacten.
De eerste scène toont al gelijk het contrast dat in de film telkens terug komt: stilte versus storm. Complete stilte wordt plots omvergeblazen door drukke dansbare muziek, zoals gedurende de film ook meermaals gebeurt. Dansende meisjes maken samen lol, terwijl de kijker de personages leert kennen. Het voelt als een vrolijke film, totdat er steeds meer gekke dingen gebeuren die vrij rauw op je dak vallen. Deze rare, plotselinge gebeurtenissen die in korte scènes worden weergegeven, laten de kijker fronzen van verwarring. Door de snelle wisseling van scènes en perspectieven, raakt het overzicht regelmatig kwijt.
De spanningsboog is niet zo sterk. Er spelen veel verhalen door elkaar. Liefdesverhalen, maar ook ruzies en vriendschappen die verwarrend werken. Er zijn constant geheimen aanwezig, die dingen zowel voor de personages als voor de kijker erg onduidelijk houden. Hele lange scènes waar weinig in gebeurt, laten de kijker in het ongewisse van wat ze met de film aan moeten. Gedeeltelijk leidt dit tot een mysterieus effect, maar doordat het tempo soms niet genoeg afwisselt, kan het uiteindelijk ook tot enige mate van verveling leiden. Ook is er weinig kleur in de film, er zit een doffig filter op die de scènes een beetje vreugdeloos laat overkomen.
Toch heeft ‘Typhoon Club’ in de jaren nadat de film uitkwam veel prijzen binnengesleept. Zowel voor regie als acteerwerk, heeft de film internationale prijzen binnengehengeld. Zo blijkt maar dat de ervaring van een film veel te maken heeft met de gewenning van een bepaald soort opbouw. Wie een Amerikaanse ‘The Breakfast Club’-achtige setting opbouw verwacht, wordt niet blij van deze film. Wie meer kennis en gevoel heeft voor Japanse films en niet terugdeinst voor een beetje vaagheid en onbeantwoorde vragen, vindt ‘Typhoon Club’ wellicht zeer de moeite waard.
Sacha Bergsma
Waardering: 2.5
Speciale vertoning: 3 juni 2024 (Eye Film, 4K-restauratie, Restored & Unseen)