Un amor (2023)

Recensie Un amor CinemagazineRegie: Isabel Coixet | 129 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Laia Costa, Hovik Keuchkerian, Hugo Silva, Luis Bermejo, Ingrid García Jonsson, Francesco Carril, Violeta Rodríguez, Amadeo Marín, Tiri Iruzubieta, Eva Cabezas, Chema León, Carmen Suárez Castilla, Lucía Suárez Castilla, Azata Soro, Élida Baños, Antonio Martínez Martínez, Mónica Íñiguez Santolaya, Fernando Pinillos Jiménez, Tamara Berbés, Flor la perra

Nat, voluit Nathalie, huurt een vervallen huis in La Escapa, een klein dorpje diep op het Spaanse platteland en krijgt een mishandelde hond in haar maag gesplitst. Die schichtige viervoeter is een vreemd cadeau van haar onbehouwen huisbaas, welke grossiert in seksistische en respectloze conversaties. Ze kan op locatie werken als Soedanese immigratietolk, maar eigenlijk is ze op het platteland gaan wonen om te schuilen voor de tragische verhalen die ze te horen krijgt van de Afrikaanse vluchtelingen. Het huis dat Nat huurt, zou niet als bewoonbaar mogen worden aangemerkt, maar ze begint dapper met opruimen, schoonmaken en inrichten. Haar onwennige hond berust zich op de koude tegelvloer.

Als nieuweling en overduidelijke vreemde eend in de bijt in zo’n kleine gemeenschap, krijgt ze te maken met de animositeit van bijna al haar buren. Aanvankelijk wordt Nat (Laia Costa, winnares van de Goya Award voor ’Lullaby’) het hof gemaakt door Píter (Hugo Silva, ‘The Body’ en ‘The Ministry of Time’), een iets oudere buurman die een artistieke voorliefde heeft voor glas-in-lood, maar Nat buigt niet mee in zijn avances. Na een uiterst ongemakkelijke ontmoeting, geeft Natalia met tegenzin toe aan een onhandig maar vooral buitensporig voorstel van de dorpsgenoot Andreas, lokaal beter bekend als “De Duitser”. De beer van een vent wordt gespeeld door de Spaans-Libanese en voormalig boxer Hovik Keuchkerian, bekend als Bogota in “La Casa de Papel” en uit ‘Assassin’s Creed’. Hij zal de enorme lekkages in haar woning te verhelpen in ruil voor een boute en twijfelachtige wederdienst. Daarbij geeft ze toe aan een passie die haar straft en haar doet inzien wie ze werkelijk is. De vertrouwensband met Nats hond verbetert aanzienlijk totdat een incident op traumatiserende wijze hun wegen scheidt.

‘Un amor’ is van een rauwe, bijna schurende kwaliteit. Dit is duidelijk geen verhaal over de helende werking van een nieuw leven in een gastvrij plattelandsparadijs. De in Barcelona geboren regisseur Isabel Coixet (‘My Life Without Me’ en ‘The Bookshop’) benadrukt – in haar bewerking van Sara Mesa’s roman uit 2020 – hoe veerkracht en kwetsbaarheid naast elkaar kunnen bestaan binnen complexe, onvoorspelbare personages. Nat wordt geconfronteerd met veel rivaliteit. Niet alleen door de dorpelingen, maar ook door een ogenschijnlijk progressiever jong stel dat alleen in de weekenden naar het platteland komt. Ze leeft bijna volledig in isolement binnen de kleine gemeenschap, maar Nat behoudt haar kracht en waardigheid, zelfs wanneer het verhaal een aantal wendingen neemt die haar in precaire posities brengen. Tegenspeler Andreas is kalm, maar er schuilt een latente gewelddadigheid in zijn blik. Zijn personage is stoïcijns en boers, alleen bekruipt er constant een gevoel dat hij daarmee zijn ware intenties maar net op afstand weet te houden.


Ondanks de constante regen, donkere wolken en de overweldigende hardheid van het ruige landschap van Noord-Spanje, heeft ‘Un amor’ momenten van lichtheid en vertedering. De cinematografie is vaak adembenemend, toont de omvang en schoonheid van de Rioja streek. De karakters, tekortkomingen en intriges van de dorpelingen worden stuk voor stuk met verve behandeld. De psychologische ontwikkeling van Nat mag dan behoorlijk zorgwekkend zijn, Coixet zorgt in de eindnoot voor een prachtige scène om Nats emotionele ontlading en mentale reiniging te visualiseren. ‘Un amor’ is een film die opgetrokken is uit indringende menselijkheid en de simpele titel verhult een veelvoud aan facetten der liefde; hoe deze kan vernietigen en tegelijkertijd ook kan voeden en verbinden.

Lisette van der Meij

Waardering: 4

Bioscooprelease: 15 augustus 2024