Un baiser s’il vous plaît – Shall We Kiss? (2007)

Regie: Emmanuel Mouret | 100 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Virginie Ledoyen, Emmanuel Mouret, Julie Gayet, Michaël Cohen, Frédérique Bel, Stefano Accorsi, Mélanie Maudran, Marie Madinier, Lucciana de Vogüe, Jacques Lafoly

‘You must remember this: A kiss is still a kiss, a sigh is just a sigh. The fundamental things apply, As time goes by’. Bekende woorden uit het gelijknamige liedje. Ook in deze film is een kus niet zo maar een kus. De consequenties van ‘de’ kus strekken in deze romantische komedie ver. Een kus is hier meer dan zomaar een kus.

De film begint in Nantes waar Gabriel (vertolkt door Michael Cohen) toevallig Émilie (Julie Gayet) ontmoet. Zij zoekt een taxi en hij biedt haar een lift aan en brengt haar naar haar hotel. Onderweg raken zij in gesprek. Het klikt tussen deze twee en Gabriel biedt haar een etentje aan. Beiden hebben een partner. Na afloop van dat etentje wijst Émilie een eenvoudige kus ter afscheid af. Zij licht haar afwijzing in verhaalvorm toe.

Émilie vertelt een geschiedenis waaruit blijkt dat een enkele kus je gehele leven ingrijpend kan beïnvloeden. Dat verhaal vertelt Émilie aanvankelijk in de bar van het hotel, maar als de tijd vordert en de bar sluit, vervolgt zij het verhaal op haar hotelkamer. De verhaallijn speelt zich dan afwisselend af tussen de personen waar dat verhaal over gaat, Nicolas en Judith, en Émilie en Gabriel in de hotelkamer.

Émilie vertelt over oude vrienden Nicolas Gimas (gespeeld door Emmanuel Mouret) en Judith (Virginie Ledoyen). Judith is getrouwd met Claudio (Stefano Accorsi), een apotheker uit een rijke familie. Judith en Nicolas zijn hele goede oude vrienden die elkaar alles kunnen vertellen. Op een gegeven ogenblik biecht Nicolas aan Judith op dat hij in zijn relaties met vrouwen eigenlijk elke fysieke spanning mist. Judith doet hem de suggestie een prostituee te bezoeken om dit probleem op te lossen, maar dat heeft hij – diezelfde dag – zonder succes op een oplossing voor zijn probleem al gedaan.

Uiteindelijk besluit Judith haar beste vriend te helpen. Uiterst sensitief gefilmd wordt subliem en intiem in beelden verteld hoe Nicolas het lichaam van Judith verkent. De spanningsboog van die gevoelens tussen deze twee personen wordt zowel subtiel als humorvol opgebouwd.

De relatie tussen Judith en Nicolas ontwikkelt zich verder, de verdere ontwikkelingen in het verhaal blijven hier achterwege. De geschiedenis ontwikkelt zich min of meer als een verhaal in een verhaal, waarbij als het ware voortdurend in een spiegel wordt gekeken. De uiteindelijke plot is zeker niet voorspelbaar.

‘Un baiser, s’il vous plaît’ is een komedie vol subtiele humor en wordt op langzame en zorgvuldige wijze verteld. Het is een typisch Franse film met veel dialogen die soms een wat filosofische grondslag hebben. Deze zijn een plezier om te volgen. Hoe kan men zijn verlangen beleven en toch degene beschermen die bedrogen wordt? Allerlei strategieën worden verzonnen om een derde personage niet te doen lijden.

De muziek heeft een belangrijke ondersteunende functie. Mozart, Schubert en Tchaikovski zijn voortdurend te horen. Dit sluit subtiel aan bij de diverse handelingen van de personages. Het spel van alle acteurs is overtuigend. Emmanuel Mouret is niet alleen regisseur, maar schreef ook het scenario en speelt tevens de rol van Nicolas.

Intiem en warm, humorvol en op een prettige wijze licht moraliserend.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 8 mei 2008