Un monde (2021)

Recensie Un monde CinemagazineRegie: Laura Wandel | 72 minuten | drama | Acteurs: Maya Vanderbeque, Günter Duret, Karim Leklou, Laura Verlinden, Simon Caudry, Lena Girard Voss, Thao Maerten

‘Un monde’ is een film over pesten op het schoolplein, gezien vanuit het perspectief van de jongere zus. Nora (Vanderbeque) wil niets liever dan vrienden maken op haar nieuwe basisschool. Maar op het schoolplein ziet ze dat haar grote broer Abel (Duret) wordt lastiggevallen. Als ze hem wil helpen gaat het van kwaad tot erger. Terwijl haar vader wil dat ze spreekt, wil haar broer dat ze zwijgt.

Het resultaat is een drama vanuit het claustrofobische perspectief van het kind. De film worstelt enigszins met het typische acteren van kinderen, zichtbaar gestuurd – een klein minpuntje; de casting is verder in orde. Behalve het genoemde perspectief met close-ups en achtergrondgeluiden, bedient debuterend regisseur Wandel zich van weinig dramatische stijlmiddelen: geen slomo’s en dergelijke. Het geeft de film een documentair karakter.

Het bijzondere perspectief wordt doorgezet, en geeft schwung. ‘Un monde’ is niet alleen het verhaal van Abel door de ogen van Nora, het is ook haar verhaal. Dat biedt mogelijkheden tot uitdieping, bijvoorbeeld in de context. In welk gezin groeien de twee op? Het tragische van sociale druk bij kinderen onderling is een gegeven van het schoolplein, daarover hoef je deze film niet te maken.

De dramatische uitwerking van de context is summier, met name vanwege het concept: de volwassenen worden tot types gereduceerd, want weinig in beeld. Ondergetekende vindt dat niet bevorderlijk, maar het kan niet anders dan een bewuste keuze zijn van de filmmaker. Misschien wil ze ons vertellen dat volwassenen de ‘buitenwereld’ vormen?

De input van juf of vader zou dan niet zoveel uitmaken, in de kindergeest. Nora en Abel keren immers altijd terug naar de jungle van het schoolplein, waar brute macht en loyaliteit het winnen van verstandige besluiten of autoriteit. Wij kunnen vrede hebben met die dramatische keuze, maar het is ook een gemiste kans.

Jan-Kees Verschuure

Waardering: 3

Bioscooprelease: 25 november 2021