Un + une (2015)

Regie: Claude Lelouch | 110 minuten | avontuur, komedie | Acteurs: Jean Dujardin, Elsa Zylberstein, Christopher Lambert, Alice Pol, Rahul Vohra, Shriya Pilgaonkar, Abhishek Krishnan, Venantino Venantini, Hélène Médigue, Olias Lelouch, Philippe Azoulay, Laurent Couson, Ramneeka Dhillon Lobo, Mona Irani, Abhishek Kapur, Kalki Koechlin, Priyanshu Chatterjee, Noa Musa-Lelouch

‘Onthoud zijn naam goed, want je zult ‘m niet vaak meer horen’. De allereerste film van de Frans-Algerijnse regisseur Claude Lelouch, ‘Le propre de l’homme’ uit 1960, werd finaal afgebrand door de critici van het toonaangevende filmblad Cahiers du cinéma. Ook de films die hij direct daarna maakte, konden de recensenten niet bekoren. Pas met ‘Un homme et une femme’ (1966), met in de hoofdrollen Anouk Aimée en Jean-Louis Trintignant, keerde het tij. Niet alleen nestelde de film zich stevig in de top tien van best bezochte bioscoopfilms in Frankrijk en waren ook de Amerikaanse filmhuisgangers ervoor te porren, ook de critici lieten zich door ‘Un homme et une femme’ inpakken. De film leverde Lelouch niet alleen een Gouden Palm op in Cannes, maar ook twee Academy Awards (voor beste niet-Engelstalige film en voor beste script). Nu konden zelfs de critici van Cahier du cinéma niet meer om hem heen! Lelouch maakte vervolgens meer dan vijftig films, waarvan het muzikale spektakel ‘Les uns et les autres’ uit 1981 samen met het al eerder genoemde ‘Un homme et une femme’ tot zijn meesterwerken worden gerekend.

Hoewel hij inmiddels tegen de tachtig loopt, maakt Claude Lelouch nog altijd met regelmaat nieuwe films. Uit 2015 stamt bijvoorbeeld ‘Un+Une’, een niet al te ingewikkeld romantisch drama waarin Lelouch’ favoriete onderwerp – de liefde – met wéér een andere draai eraan gegeven, centraal staat. De hoofdrol is voor de Franse acteur Jean Dujardin, die de harten van pers en publiek stal met zijn charmante rol als George Valentin, grote ster ten tijde van de ‘stomme’ film,  in ‘The Artist’ (2011). Een rol die hem de Oscar voor beste mannelijke hoofdrol opleverde bovendien, iets wat geen enkele andere Franse acteur voor hen voor elkaar had gekregen. Charme kun je wel aan Dujardin overlaten, want ook in ‘Un+Une’ pakt hij zijn publiek in no time in met zijn innemende lach en kwajongensachtige uitstraling. Hij speelt Antoine Abeilard, een befaamde componist van filmmuziek die naar India reist om inspiratie op te doen voor de filmscore van een Bollywood-versie van ‘Romeo en Julia’. Bij aankomst ontmoet hij Anna (Elsa Zylberstein), de echtgenote van de Franse ambassadeur ter plaatse Samuel Harmon (Chistophe Lambert) en de twee hebben direct een stevige klik. De nogal spiritueel ingestelde Anna staat op het punt een reis te maken naar Kerala, in het zuiden van India, om spiritueel leider Mata Amritanandamayi – kortweg Amma genoemd – te ontmoeten. Ze heeft namelijk de vurige wens om zwanger te raken en hoopt dat Amma’s magische krachten haar daarbij kunnen helpen. De broodnuchtere Antoine is sceptisch over de krachten van deze legendarische spiritueel leider, maar besluit tot met haar mee te gaan op reis. Wie weet komt hij nog eens van zijn voortdurende hoofdpijnen af! Terwijl zij samen op reis gaan, en ondanks hun onderlinge verschillen steeds dichter naar elkaar toegroeien, blijven Samuel en Antoines vriendin Alice (Alice Pol), die net gearriveerd is vanuit Parijs, achter in Delhi.

Flirten en praten; eindeloos discussiëren over wat hen bezighoudt en waar ze voor staan, elkaar onderwijl diep in de ogen kijkend. Dat vormt de hoofdmoot in ‘Un+Une’, een onderhoudende maar weinig memorabele film. De vraag of ze hun onderlinge verschillen in persoonlijkheid kunnen overbruggen, kun je eigenlijk vooraf al beantwoorden. Want dat Antoine en Anna met elkaar in bed belanden, is natuurlijk een zekerheidje. Wat ‘Un+Une’ onderscheidt van soortgelijke films is de setting: het kleurrijke, levendige en exotische India biedt een zinderende voedingsbodem voor het verlangen dat steeds heviger op komt zetten. Bijzonder is de scène waarin Antoine en Anna spiritueel leider Amma ontmoeten, een scène die in stijl en toon afwijkt van de rest. Dit fragment ademt namelijk een authenticiteit en integriteit die verder onzichtbaar blijft. Amma was ervan op de hoogte dat ze die dag acteurs zou ontmoeten, maar wie van de tientallen mensen die haar die dag om haar zegen zouden vragen daadwerkelijk de filmsterren waren, wist ze niet. En dat is maar goed ook. Het voorspelbare, luchtige verhaal wordt met glans gedragen door de twee hoofdrolspelers; Dujardin heeft meer uitstraling in zijn grote teen dan veel andere acteurs in hun totaliteit en hoeft niet eens volle bak te gaan om zich door deze rol heen te slaan; Elsa Zylberstein geeft hem op haar beurt goed partij als de zich kwetsbaar opstellende Anna, en de chemie tussen de twee is onmiskenbaar. Ondanks hun fijne bijdragen is ‘Un+Une’ net een gebakje: het ziet er heerlijk uit, maar een voldaan gevoel krijg je er niet van.

‘Un + une’ verschijnt woensdag 10 augustus 2016 op DVD.