Un triomphe (2020)

Recensie Un triomphe CinemagazineRegie: Emmanuel Courcol | 107 minuten | komedie, drama | Acteurs: Kad Merad, David Ayala, Lamine Cissokho, Sofian Khammes, Pierre Lottin, Wabinlé Nabié, Aleksandr Medvedev, Saïd Benchnafa, Marina Hands, Laurent Stocker, Mathilde Courcol-Rozès, Catherine Lascault, Yvon Martin, Adama Bathily, Brigitte Froment, Vladimir Golicheff

‘Un triomphe’ van regisseur Emmanuel Courcol is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, het verhaal van de Zweedse regisseur Jan Jönson, die in 1986 met een aantal gedetineerden op tournee ging langs enkele theaters. In 2005 verscheen hier een documentaire over getiteld ‘Prisoners of Beckett’.

In de Franse vertelling zien we een uitgerangeerd acteur, Étienne Carboni (glansrol van Kad Merat uit ‘Bienvenue chez les Ch’tis’ en ‘Les choristes’), die het plan opvat om met gedetineerden het stuk ‘Wachten op Godot’ van de Ierse toneelschrijver- en dichter Samuel Beckett te gaan spelen. Een stuk bij uitstek geschikt voor de doelgroep, want gevangenen weten maar al te goed wat wachten inhoudt: wachten op het uurtje luchten, wachten op de dagelijkse warme hap en het lange wachten op de dag van vrijlating.

Okay, het is iets anders en zeker meer een uitdaging dan de fabels waar een vorige toneelregisseur ze mee probeerde te enthousiasmeren, maar het vijftal gedetineerden dat met Étienne aan de slag gaat moet heel wat obstakels overwinnen voordat ze zich senang voelen binnen hun respectievelijke rollen. Met hulp van de gevangenisdirecteur Ariane (Marina Hands) en voormalig acteurskameraad en theaterdirecteur Stéphane (Laurent Stocker) weet het gezelschap de moeilijke klus toch te klaren. Na ieder optreden klinkt klaterend applaus en ze worden zelfs, als ultieme beloning, in het nationale theater Odéon gevraagd.

Iedere gedetineerde heeft zo zijn eigen redenen om zich een half jaar vol op de moeilijke, absurdistische materie te storten. De één, Patrick (David Ayala), wil schitteren voor zijn geliefde. De ander, het ietwat arrogante baasje Kamel (Sofian Khammes), wil dat zijn zoon -ondanks de gemaakte criminele uitstapjes- trots op hem kan zijn. Allemaal merken ze dat ze hun waardigheid terugkrijgen, ze worden in hun acteursrol voor vol aangezien. Maar helaas, na elke bescheiden triomftocht volgt de teruggang naar de gevangenis met de daarbij behorende vernederingen van de bewakers en het strenge dagelijkse regime.

Ook Étienne ziet het als een goede kans om zijn blazoen weer een beetje op te poetsen. Iets wat zijn dochter, die hij te weinig ziet, kritisch bevraagt (“Doe je dit echt om de gedetineerden te helpen of gaat het vooral om jezelf?”).

De energieke cast maakt dat je ‘Un triomphe’ makkelijk uitzit. Er zijn voldoende hilarische momenten, vooral tijdens de repeteerfase. We zien de ontwikkeling en hoe de karakters onderling meer en meer vertrouwd raken met elkaar. Humor en innemendheid met als slagroom op de taart een ontroerende slotscène. Wat wil de filmkijker nog meer? ‘Un triomphe’ is een ietwat ongewone, hartverwarmende komedie die een glimlach op je gezicht zal toveren.

Ruud Stift

Bioscooprelease: 23 september 2021
DVD-release: 12 januari 2022