Una noche sin luna (2014)

Regie: Germán Tejeira | 78 minuten | komedie, drama | Acteurs: Roberto Suárez, Daniel Melingo, Marcel Keoroglian, Elisa Gagliano, Adrián Biniez, Horacio Camandule, Verónica Perrotta, Julio Toyos, Willow Vaz

Een Uruguayaans plattelandsstadje op oudjaarsavond. In een lokaal ontmoetingscentrum spelen de bewoners bingo, in afwachting van de artiesten die deze avond gaan optreden: een derderangs komiek, de goochelaar Antonio (met zijn konijn) en zanger Molgota. Die laatste twee moeten moeite doen het stadje te bereiken. Molgota gaat op weg vanaf de gevangenis; speciaal voor deze avond is de zanger vrijgelaten. Goochelaar Antonio is onderweg gestrand bij een tolhuisje op een verlaten weg. Ook onderweg naar het stadje is César, een vereenzaamde single die deze avond gaat eten bij zijn ex-vrouw, haar nieuwe man, wat vrienden en zijn dochtertje Lucía.

In de Uruguayaanse speelfilm ‘Una noche sin luna’ volgen we de drie mannen op deze bijzondere avond. We zien hoe César grote moeite moet doen om de aandacht van zijn dochter te winnen, hoe er tussen de goochelaar en tolhuiswachtster Laura iets moois opbloeit en hoe de vrijgelaten Molgota zijn ene dag in vrijheid viert.

Dit tegelijk lichtvoetig en weemoedig drama kent een bijzonder opbouw. Ieder karakter krijgt zo’n twintig aaneengesloten minuten voor het ontvouwen van zijn episode. Pas als we de karakters goed hebben leren kennen begint een veel snellere afwisseling tussen de verhalen.

‘Una noche sin luna’ is een film die het moet hebben van zijn menselijkheid en warmte. We zien hoe de aandoenlijke César een verlaat kerstverhaal instudeert om zijn dochtertje mee te amuseren. We leven mee met de eenzame goochelaar en het even eenzame tolhuismeisje. En we leven ook mee met de zanger, die moet optreden voor een volstrekt ongeïnteresseerd publiek.

De sfeer is er een van nostalgie en voorzichtig optimisme. Dat laatste vooral door de subtiele liefdevolle toenaderingen: tussen César en zijn dochter en tussen Antonio en Laura. De nostalgie vinden we terug in de liederen van Molgota en in een krakkemikkig nachtelijk lunapark, dat speciaal voor César en Lucia zijn poorten opent op deze duistere maanloze nacht. Een nacht die soms nog donkerder wordt door de regelmatige stroomuitval.

Qua sfeer, structuur en motieven heeft dit Uruguayaanse drama wel iets weg van Carlos Sorin’s ‘Historias Minimas’, maar ook mede-Uruguayanen Pablo Stolt en (wijlen) Juan Pablo Rebella zijn nooit ver weg. Met zijn oog voor detail, overtuigende karakters en hoopvolle boodschap boeit ‘Una noche sin luna’ over de volle lengte. Een sfeervolle film over liefde, schoonheid, weemoed en de eeuwige vraag waarom een goochelaar het niet zonder konijn kan stellen.

Bioscooprelease: 18 augustus 2016 (Previously Unreleased 2016)