Una novia errante (2007)

Regie: Ana Katz | 90 minuten | drama | Acteurs: Ana Katz, Carlos Portaluppi, Daniel Hendler, Catherine Biquard, Nicolás Tacconi, Arturo Goetz, Erica Rivas, Violeta Urtizberea

Ana Katz is één van de vele jonge vrouwelijke regisseurs die op dit moment in Argentinië actief zijn. Deze trend belooft nog veel moois voor een toekomst vol persoonlijke, ingetogen cinema. In dit voorzichtige, maar warme debuut geeft Katz zich letterlijk bloot door ook de hoofdrol op zich te nemen en vanaf de eerste minuut niet meer van het scherm te verdwijnen. Nadat vriend Miguel haar in de steek laar, is Inès volledig aan zichzelf overgeleverd en wij aan haar.

Na een typische vakantieruzie – de vrouw wil de onenigheid tot op de bodem uitpraten, ongeacht de precaire omstandigheden, in dit geval een bus propvol slapende mensen, terwijl de man absoluut geen zin heeft in ruzie, liever wil slapen en alles in zijn botheid alleen maar erger maakt – stapt Inès uit de bus, in de veronderstelling dat haar vriend haar volgt. Tot haar grote verbazing is dat niet het geval en als ze alleen aankomt bij het hotel waar het stel een romantisch weekeinde zou doorbrengen, is Miguel ook daar nergens te bekennen. Vanaf dat moment wordt Inès heen en weer geslingerd tussen verschillende emoties: enerzijds voelt ze zich belazerd en verlaten, maar tegelijkertijd is ze aangenaam verrast door de onaangekondigde quality-time die ze mag doorbrengen met zichzelf. In een poging er het beste van te maken, wordt Ines geholpen door de vriendelijke staf van het hotel en de aardige Germán (Carlos Portaluppi), een eenzame man die al jaren in Mar de las Pampas woont en duidelijk behoefte heeft aan contact. Inès is gevleid en voelt zich opgevangen door deze goeiige man, maar weet zich geen raad met zijn avances.

Ondertussen kan ze het niet laten steeds maar weer naar Miguel te bellen, die gewoon terug is gegaan naar Buenos Aires en zonder duidelijke verklaring voor het voorval duidelijk een punt achter de relatie wil zetten. Aan de telefoon verandert Inès in een kwetsbare, bijna hysterische vrouw, die haar woede en wanhoop niet kan verbergen en er alles aan zou doen Miguel terug te krijgen. Een kwetsbare vrouw die zich zo laat kennen is als hoofdpersonage misschien wat ongewoon, maar wel een fijn alternatief voor de overdreven zelfverzekerde Hollywood-vrouw, die nooit zomaar door een man in de steek worden gelaten, laat staan een hele film lang.

Deze genuanceerde blik op de dingen en de twijfelachtigheid van Inès zijn tegelijk de kracht en de zwakte van de film, want het dralen van de hoofdpersoon slaat langzaam over op de hele film, waardoor ‘Una novia errante’ aan kracht verliest.

Ruby Sanders