Unbroken (2014)

Regie: Angelina Jolie | 137 minuten | biografie, drama, sport, oorlog | Acteurs: Jack O’Connell, Domhnall Gleeson, Garrett Hedlund, Takamasa Ishihara, Finn Wittrock, Jai Courtney, Maddalena Ischiale, Vincenzo Amato, John Magaro, Luke Treadaway, Louis McIntosh, Ross Anderson, C.J. Valleroy, John D’Leo, Alex Russell, Jordan Patrick Smith, Spencer Lofranco, Stephen J. Douglas, Marcus Vanco, Dylan James Watson

In ‘Unbroken’ vertelt Angelina Jolie eindelijk het fascinerende levensverhaal van de atleet Louie Zamperini, een project dat al decennia in Hollywood ligt te wachten om uitgevoerd te worden. Jolie liet ons in haar eerste speelfilm, ‘In the Land of Blood and Honey’, zien dat ze in staat is om op koelbloedige wijze oorlogsgruwelen te verfilmen. In ‘Unbroken’ lijkt ze die touch helaas kwijtgeraakt te zijn. Toch toont ze ons ook in deze film dat ze op haar plek zit in de regisseursstoel.

‘Unbroken’ vertelt het verhaal van Louie Zamperini (Jack O’Connell), een voormalig Amerikaanse Olympisch atleet die in 1943 neerstort met zijn bommenwerper in de Stille Oceaan. Samen met twee kompanen brengt hij 47 slopende dagen door op een reddingsvlot, enkel om hierna door de Japanners gevangen te worden genomen. Zamperini wordt overgebracht naar verschillende gevangeniskampen en wordt hier gefolterd en mishandeld door een sadistische kampcommandant die door de krijgsgevangen The Bird genoemd wordt.

Jolie is een goede filmmaker. Stilistisch staat ze sterk in haar schoenen. Dat laat ze onder meer zien in de indrukwekkende openingsscène waarin Amerikaanse bommenwerpers worden belaagd door Japanse jachtvliegtuigen, erg knap in beeld gebracht. In haar eerste oorlogsdrama verbaasde Jolie echter vooral met de dapperheid waarmee ze op een haast onthechte manier de oorlogsgruwelen wist te verfilmen. Hierin is ze bij ‘Unbroken’ niet geslaagd. De regisseuse doet zodanig haar best het moraal van het verhaal over te brengen (een boodschap van doorzettingsvermogen en kracht) dat het geweld nooit echt overkomt. Jolie brengt de martelingen die Zamperini moet doorstaan haast gratuite in beeld en dat creëert bij de kijker een afstand. Het empathische aspect wordt teniet gedaan doordat Jolie koste wat kost wil laten zien dat Zamperini niet te breken is. De kijker wordt om de oren geslagen met clichématige oneliners als ‘if you can take it, you can make it!’. Jolie schrikt teveel terug voor rauw realisme en dat is jammer.

De regisseuse wist de broertjes Coen te strikken voor het scenario. Dat verbaast enigszins bij het zien van de film want hun invloeden zijn zo goed als niet waarneembaar. Hier en daar vervalt ‘Unbroken’ in een kleffe sentimentaliteit. Bovendien wordt er met dit verhaal geen risico’s genomen. Alles blijft heel conventioneel en braaf en er wordt in geen enkel opzicht buiten de lijntjes gekleurd. Dat zorgt ervoor dat ‘Unbroken’ op geen enkel moment slecht is, maar ook in geen enkel opzicht exceptioneel.

O’Connell zet een saaie maar charismatische vertolking van de oorlogsheld neer. Wat echter stoort, is het erg typische, bijna karikaturale karaktertje van de op bloed beluste Japanse kampcommandant. In het algemeen is het beeld dat van de Japanners wordt neergezet ongenuanceerd en heeft ‘Unbroken’ een overdreven patriottische boodschap. Het positivisme is te ver doorgedreven en wordt haast een mantra. Dit zorgt in combinatie met een irritant christelijk ondertoontje voor een onoprechtheid in de film.

‘Unbroken’ is in zijn totaliteit geen slechte film. Maar soms moet je als filmmaker dapper genoeg kunnen zijn om ware pijn en vernedering in beeld te kunnen brengen, zeker als je het op je neemt een verhaal van dit kaliber te willen vertellen.

Esca van Blarikom

Bioscooprelease: 8 januari 2015
DVD- en blu-ray-release: 20 mei 2015