Uncertainty (2009)

Regie: Scott McGehee, David Siegel | 101 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Joseph Gordon-Levitt, Lynn Collins, Assumpta Serna, Nelson Landrieu, Manoel Felciano, Jenn Colella, Giana Luca, Sofia Luca, Fred Berman, Sonnie Brown, Sara Chase, Angel David, Saidah Arrika Ekulona, Marin Gazzaniga, Michaela M Hill, Rick Kain, Ana Kayne, Robert C. Kirk, Madeline Lee, Marcella Lowery, Chris Meyer, Doua Moua, Daniel Oreskes, Ted Oyama, Al Roffe, Joe Star, Olivia Thirlby, Patrick M. Walsh, Ed Wheeler, Ryan Alan Dearth

Wat zou er gebeurd zijn als je andere keuzes had gemaakt in je leven? Het noodlotsthema speelt in heel wat films een cruciale rol. Eén van de bekendste is misschien wel ‘Sliding Doors’ (1998), waarin te zien is welke wending iemands leven – in dit geval dat van een door Gwyneth Paltrow gespeelde pr-dame – neemt als ze de metro mist of hem net haalt. ‘Uncertainty’ (2009) borduurt voort op dit thema. De film begint met een scène op de Brooklyn Bridge. Twee jonge geliefden (Joseph Gordon-Levitt en Lynn Collins) gooien een munt op om te bepalen of ze linksaf, naar Manhattan, of rechtsaf naar Brooklyn gaan. Wat de uitkomst is maakt overigens niet veel uit, want hij gaat de ene kant op en zij de andere, waar ze elk in hun eigen alternatieve universum elkaar weer tegenkomen. De gespleten werelden in ‘Uncertainty’ lijken daardoor meer een gimmick dan een waardevolle toevoeging.

Dat gevoel versterkt nog als je bedenkt hoe zeer beide universums van elkaar verschillen. Niet alleen inhoudelijk, maar vooral ook qua spanning en dynamiek. In Manhattan vinden de jonge geliefden in een taxi een mobiele telefoon. Als ze die bij de rechtmatige eigenaar willen terugbrengen, levert dat de nodige problemen op. Het mobieltje blijkt nogal gewild en voor ze er erg in hebben worden Bobby (Levitt) en Kate (Collins) achtervolgd door allerlei schimmige figuren. Dan komen ze op het lumineuze idee om een ‘vindersloon’ van een half miljoen dollar te eisen voor het mobieltje. Niet helemaal geloofwaardig gedrag voor de zich verder voorbeeldig gedragende twintigers, maar het avontuur dat Bobby en Kate in Manhattan beleven weten de aandacht van de kijker in ieder geval goed vast te houden.

Hoe anders is dat in het andere verhaal. In Brooklyn staat het drama voorop. Bobby en Kate gaan op bezoek bij haar familie, om samen Independence Day te vieren. We maken onder meer kennis met Kate’s overbezorgde moeder Sylvia (Assumpta Serna), haar ambitieuze jongere zus Sophie (Olivia Thirlby) en haar dementerende oom. Er spelen wat onderhuidse spanningen, en Kate heeft zelf zo haar eigen geheim, waarvan ze niet zeker weet of ze het haar ouders wil vertellen. Oh ja, onze helden vinden ook nog een zwerfhond waar ze zich over ontfermen. En zo kabbelt de dag voorbij. Eigenlijk gebeurt er niets. Het contrast met het verhaal in Manhattan is zo groot, dat de film totaal uit balans is. Dat wordt enigszins goedgemaakt door de innemende hoofdrolspelers, met wie het makkelijk meeleven is. Ook de stijlvolle fotografie maakt ‘Uncertainty’ de moeite waard. Dankzij een eenvoudig handigheidje (niet al te overheersend kleurgebruik) is het niet moeilijk om beide verhaallijnen uit elkaar te houden.

Het is jammer dat schrijvers/regisseurs Scott McGehee en David Siegel het nodig vonden hun film in tweeën te splitsen, zonder iets lonends te doen met die gimmick. Beide verhaallijnen op zich hadden twee betere, gestructureerde films opgeleverd dan deze mengelmoes waarin de verhoudingen nooit worden rechtgetrokken. Gelukkig trekken de altijd prima acterende Gordon-Levitt en Collins én de stijlvolle fotografie van New York van Rain Li de film toch net boven de middelmaat uit.

‘Uncertainty’ verschijnt woensdag 6 juni 2012 op DVD en blu-ray.