Uncut Gems (2019)

Recensie Uncut Gems CinemagazineRegie: Benny Safdie, Josh Safdie | 135 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Adam Sandler, Keith William Richards, Tommy Kominik, LaKeith Stanfield, Pom Klementieff, Julia Fox, Paloma Elsesser, Mike Francesa, Maksud Agadjani, Ca$h Out, Andrea Linsky, Roman Persits, Kevin Garnett

De joodse juwelenhandelaar Howard Ratner heeft hard geld nodig om zijn schulden af te betalen. Wanneer in Ethiopië een stuk steen met daarin kostbare opalen wordt gevonden, ziet Howard zijn kans schoon. Hij koopt het ding voor een habbekrats met het idee om het voor een miljoen te laten veilen. Rond die zelfde tijd vereert Amerikaans basketballegende Kevin Garnett Howards juwelenhandel in New York. En het eerste waar Garnetts oog op valt is… de steen met de opalen.

Bovenstaande alinea beschrijft nog maar de eerste minuten van het hondsvermoeiende Amerikaanse misdaaddrama ‘Uncut Gems’. Vermiste juwelen, riskante weddenschappen, relaties die zijn ingestort of nog moeten instorten, dit alles en nog veel meer komt langs in een film die iets meer dan twee uur duurt. En die ondanks een hoop obstakels toch weet te vermaken.

Eerst maar die obstakels. ‘Uncut Gems’ zou voor een Europees publiek weleens te Amerikaans kunnen zijn. We komen zaken tegen waar we hier eigenlijk niet zo veel van weten: de Amerikaanse basketbalcultuur en de daaruit voortvloeiende weddenschappen, de belening van waardevolle spullen bij pandjesbazen, het taxatieproces bij een groot veilinghuis. Het maakt de film voor Europeanen soms wat exotisch.

Waar je als kijker ook goed moet tegen kunnen is de bloednerveuze en supersnelle stijl. De godganse tijd geschreeuw en gevloek (IMDB telde 408 fucks), iedereen praat door elkaar, en dat in een tempo dat lastig is te volgen. De fantastisch acterende Adam Sandler is als Howard een soort Woody Allen on speed. En als de film en Howard dan eventjes stilvallen dan krijgen we weer hypernerveuze en onaangenaam zwabberende synthesizermuziek. Dat de film voor een groot deel handheld is opgenomen spreekt vanzelf.

Maar toch, het werkt. Je raakt gewend aan het tempo en het gevloek, je gaat meeleven met onze antiheld Howard, ondanks dat je beseft dat hij ieder gewonnen dubbeltje weer net zo hard gaat vergokken. En uiteindelijk ga je met volle zeilen naar het prachtige einde van de film, waarna je goddank de tijd krijgt om op adem te komen. Voor wie nog twijfelt: ‘Uncut Gems’ is een film van de broers Josh en Benny Safdie, die ons in 2017 al verblijdden met het even nerveuze en geslaagde ‘Good Time’. Wie van die film heeft genoten, mag ‘Uncut Gems’ zeker niet missen.