Underworld: Blood Wars (2016)

Recensie Underworld: Blood Wars CinemagazineRegie: Anna Foerster | 88 minuten | actie, avontuur, fantasie | Acteurs: Kate Beckinsale, Theo James, Tobias Menzies, Lara Pulver, Charles Dance, James Faulkner, Peter Andersson, Clementine Nicholson, Bradley James, Daisy Head, Oliver Star, Zuzana Stivinova, Brian Caspe, Jan Nemejovský, Sveta Driga

‘Underworld: Blood Wars’ is alweer het vijfde deel in de Underworld-serie, een reeks die ons deelgenoot maakt van het epische en eeuwigdurende gevecht tussen vampiers en Lycans (weerwolven). De sexy death dealer (een vampier die actief jacht maakt op Lycans) Selene, een oude bekende uit deel een, twee en vier, zit in een lastig parket: ze moet zich namelijk zowel verdedigen tegen weerwolven als tegen een groep vampiers die haar bedrogen heeft. Met David en zijn vader James aan haar zijde, moet Selene de al eeuwen voortdurende oorlog tussen vampiers en Lycans tot een halt zien te brengen.

Waar de combinatie van een gothisch aandoende wereld, elkaar op leven en dood bekampende superwezens en spetterende actie in de stijl van ‘The Matrix’ aanvankelijk nog leidde tot een prima filmdrieluik, was het vierde deel uit de Underworld-reeks al een stuk minder. Met ‘Underworld: Blood Wars’ zijn de franchisehouders er helaas niet in geslaagd om die neerwaartse spiraal te doorbreken. Natuurlijk, de film heeft zijn kwaliteiten. Voor de actieliefhebber valt er best het een en ander te genieten, al begint het snelvuur- en vertragingstrucje, dat we ook veelvuldig terugzagen in de eerdere delen en de films uit de Matrix-trilogie, inmiddels wel een beetje te vervelen. En hoewel de special effects minder ogen dan in de eerdere Underworld-films, scoort ‘Underworld: Blood Wars’ op dat vlak toch een voldoende. Het verhaal is daarentegen rommelig en verbastert de mythologie achter het Underworld-universum langzaam maar zeker tot een amper nog te ontwarren, zonder context gepresenteerde kluwen aan feiten, namen en legenden.

Maar het grootste probleem is dat ‘Underworld: Blood Wars’ in alles aanvoelt als een plichtmatige exercitie die vooral is bedoeld om de franchise financieel nog wat verder uit te melken. Het acteerwerk van hoofdprotagoniste Beckinsale, het in herhaling vallende verhaal: het gaat allemaal op de automatische piloot en bevat nagenoeg exact dezelfde elementen als de voorgaande films, met het verschil dat deel een en drie nog werden gedragen door charismatische karakters als de oppervampier Viktor en Lycanleider Lucian. Juist die karakters werden op zeer overtuigende wijze vertolkt door respectievelijk Bill Nighy en Michael Sheen en gaven ‘Underworld’ en ‘Underworld: Rise of the Lycans’ extra cachet.

Hoewel ‘Underworld: Blood Wars’ wel een paar aardige momenten voor de kijker in petto heeft, is het over de gehele lijn een vlakke, tamelijk inspiratieloze film die nauwelijks iets bijdraagt aan de reeks. Wellicht was het verstandiger geweest om na het derde deel, dat een prequel op het origineel is en een prima achtergrondverhaal levert voor de eerste twee delen, te stoppen met deze beloftevolle, maar helaas langzaamaan aan kwaliteit inboetende vertelling over de al sinds mensenheugenis woedende strijd tussen vampiers en Lycans.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 1 december 2016
DVD- en blu-ray-release: 12 april 2017