Une histoire simple (1978)

Regie: Claude Sautet | 105 minuten | drama | Acteurs: Romy Schneider, Bruno Cremer, Claude Brasseur, Arlette Bonnard, Sophie Daumier, Eva Darlan, Francine Bergé, Roger Pigaut, Madeleine Robinson, Jacques Sereys, Jean-François Garreaud, Yves Knapp, Nicolas Sempe, Vera Schroeder, Xavier Gélin, Jean Deschamps, Nadine Alari, Pierre Semmler, Michel Debost, Pierre Forget, Patricia Francis, Blanche Ravalec

Met het sociaal drama ‘Une histoire simple’ kwam een eind aan de samenwerking tussen regisseur Claude Sautet en actrice Romy Schneider. Die liaison begon acht jaar daarvoor met het prachtige ‘Les choses de la vie’ en zou in totaal vijf films opleveren. De voortijdige dood van Schneider in 1982 maakte een verdere samenwerking definitief onmogelijk. ‘Une histoire simple’ bleek een afsluiter in stijl, al zou de film kwalitatief net iets achterblijven bij die fenomenale eersteling.

Zoals de titel al doet vermoeden, vertelt ‘Une histoire simple’ een eenvoudig verhaal. De bijna-veertiger Marie verlaat haar vriend Serge, en keert terug bij voormalig echtgenoot Georges. Als deze zich weer eens van zijn slechtste kant laat zien, kiest Marie voor een onafhankelijk bestaan.

Hoe eenvoudig het verhaal ook is, deze histoire had nog een stuk simpeler kunnen zijn als er niet zo verrekte veel personages in zouden rondlopen. Zeker in het begin moet je als kijker (te) hard je best doen om uit te vogelen wie nu eigenlijk wie is, en wie bij wie hoort en wie niet. Gelukkig is er met Marie maar één echte hoofdpersoon, zodat je in ieder geval nog een richtpunt hebt.

Hoewel het persoonlijk drama in ‘Une histoire Simple’ niet altijd even interessant is, geeft de film wel een treffend beeld van de Franse middenklasse aan het eind van de jaren 70. De morele bevrijding van de jaren 60 had zich in de loop van de zeventiger jaren uitgebreid naar de lagere klassen, en daar een smeulende puinhoop achtergelaten van gebroken gezinnen, vereenzaamde individuen en door ontrouw gedoemde relaties. Daar stond tegenover dat de moderne vrouw zich niet langer hoefde te schikken naar de nukken van haar echtgenoot en op eigen kracht een onafhankelijk bestaan kon opbouwen.

Ook de toenemende economische liberalisering kende zo zijn winnaars en verliezers. Man of vrouw, jong of oud, iedereen kon meedoen in de race om de beste banen en iedereen kon slachtoffer worden van bezuinigingen en fusies. Sautet gebruikt zijn personages om beide kanten van de vooruitgang te tonen: Marie die in staat is een zelfstandig bestaan op te bouwen en de oude Jérôme die als versleten werknemer bij het grof vuil wordt gezet.

Dit alles wordt gebracht in de traditie van de Franse babbelfilm, zodat na afloop je oren flink tuiten. Maar zelfs met tuitende oren is het nog altijd de moeite waard om Schneider te zien acteren onder regie van Sautet. De regisseur wist altijd het beste in de actrice boven te halen, wat hun samenwerking tot een van de vruchtbaarste in de filmgeschiedenis maakte. Wie een briljante proeve daarvan wil, moet ‘Les choses de la vie’ maar eens bekijken. Voor wie tevreden is met ietsjes minder, is ‘Une histoire simple’ een prima alternatief.

Bioscooprelease: 27 september 1979