Unfinished Sky (2007)

Regie: Peter Duncan | 100 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Monic Hendrickx, William McInnes, David Field, Bille Brown, Roy Billing, Christopher Sommers

‘Unfinished Sky’ is de ‘De Poolse Bruid’, maar dan in het Engels. Dit verhaal speelt zich echter af in de outback van Australië. Het oude scenario is stevig bewerkt, het uitgangspunt bleef echter gehandhaafd. Monic Hendrickx speelt weer een mishandelde vrouw, dit keer de Afghaanse vluchtelinge Tahmeena. Ze is ontsnapt aan twee mannen die haar opsluiten en verkrachten, zij komt bloedend aan op een afgelegen boerderij waar John (William McInnes) geheel alleen woont, samen met zijn oude hond. John is het type man dat graag alleen woont. Hij kan door ervaringen uit het verleden nog moeilijk contact onderhouden met zijn omgeving. Hij vangt Tahmeena op en verzorgt haar, maar kan nauwelijks een woord met haar wisselen. Toch begrijpt hij dat zij ergens voor gevlucht is en hij verbergt haar instinctief als een hotelier uit het dorp en een politieagent naar haar komen zoeken. Met behulp van eenvoudige plaatjes uit kinderboeken leert hij haar wat Engelse woorden en weet hij het ijs te breken. Langzamerhand begrijpt hij dat zij een getraumatiseerd slachtoffer is van misbruik door andere streekbewoners. John heeft zelf ook een traumatische ervaring met het overlijden van zijn echtgenote.

Ondanks de beperkte kennis van elkaars taal groeit er een vertrouwensband tussen hen. De wijze waarop hun relatie zich ontwikkelt is geloofwaardig opgezet. Ondanks hun totaal verschillende achtergronden en het wantrouwen dat John heeft ten opzichte van alles en iedereen om hem heen kunnen zij met elkaar ‘praten’. Een bijzonder effect is dat Monic soms lange monologen heeft in een Afghaanse taal, niet vertaald via ondertiteling. De kijker heeft daardoor hetzelfde probleem als John, die ook veel woorden over zich heen krijgt die hij vaak niet kan begrijpen. Tahmeena vindt foto’s die vervolgens ook John dwingen zijn gevoelens en verdriet bloot te geven. Deze ontwikkelingen hebben ook voor hun beiden een louterend en therapeutisch karakter. Hierbij speelt een grote en moeilijke legpuzzel met een nog niet afgemaakt blauwe hemel een belangrijke symbolische rol. De mannen aan wie zij ontsnapt is komen echter naar haar zoeken en er volgen dramatische ontwikkelingen …..

De stijl van filmen is geheel anders dan in ‘De Poolse Bruid’. Waar eerder vooral de nadruk lag op lange, bijzonder fraaie en sfeervolle shots van het Groningse landschap, is er nu veel meer actie en wordt er meer gesproken. De uiterst fotogenieke, lege en weidse Australische outback is optimaal gebruikt. Deze boer is weliswaar ook een ‘loner’ met een voorgeschiedenis, maar is veel minder zwijgzaam. Monic Hendrickx speelt met overtuiging de rol van de Afghaanse Tahmeena, William McInnes is de personificatie van de in zich zelf gekeerde alleenstaande verbitterde man. Het camerawerk is van hoog niveau.

Met de kennis van ‘De Poolse Bruid’ blijven beelden en herinneringen daaraan opborrelen. Toch is het mogelijk neutraal naar ‘Unfinished Sky’ te kijken. Het verhaal is zodanig bewerkt dat van een herhaling geen sprake is. Er resteert dan een remake die als film goed is geslaagd.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 31 januari 2008