Unfriended: Dark Web (2018)

Regie: Stephen Susco | 92 minuten | misdaad, horror | Acteurs: Colin Woodell, Stephanie Nogueras, Betty Gabriel, Rebecca Rittenhouse, Andrew Lees, Connor Del Rio, Savira Windyani, Douglas Tait, Bryan Adrian, Chelsea Alden, Alexa Mansour, Rob Welsh, Alexander Ward, Kurt Carley, Chuck Lines

De jonge Matias schaft een nieuwe laptop aan die gestolen blijkt te zijn. Erger nog, het apparaat is in het recente verleden zelfs gebruikt voor duistere praktijken. Matias vindt verborgen documenten waarin video’s met vermoorde vrouwen te zien zijn. Hij komt uiteindelijk terecht op het dark web en vraagt hulp aan vrienden, die hierdoor meegezogen worden in een steeds gevaarlijker wordende situatie. Wat volgt is een sinister kat-en-muisspel waarbij Matias zich moet weren tegen dreigende krachten en onzichtbare tegenstanders.

We beseffen het misschien niet als we dagelijks over het web surfen, maar de sites die we kunnen vinden via zoekmachines vormen slechts een bescheiden fractie van het immense internet. Er is namelijk ook nog het dark web, een ‘verborgen’ deel van het internet dat alleen toegankelijk is met speciale software (Tor, Freenet) die de gebruiker anonimiteit verschaft. Het dark web wordt vaak gebruikt voor zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Denk bijvoorbeeld aan het bekijken en verspreiden van kinderporno of het afsluiten van illegale handelstransacties.

‘Unfriended: Dark Web’ vertaalt de smerige kant van het dark web naar een film die misdaad- en horrorelementen combineert. Net als in ‘Unfriended’ zitten we anderhalf uur lang gekluisterd aan een computerscherm, kijkend naar de perikelen van een stel Amerikaanse millennials. De paranormale insteek van ‘Unfriended’ maakt in ‘Unfriended: Dark Web’ plaats voor een focus op de gruwelen van de door de mens gecreëerde digitale onderwereld.

Helaas wordt die op het eerste gezicht potentierijke premisse niet omgezet in een meeslepende of bloedstollend spannende film. Hoewel regisseur Stephen Susco af en toe wel met interessante vondsten en scares op de proppen komt, wordt ‘Unfriended: Dark Web’ zelden echt spannend of eng. Dat komt vooral door de bordkartonnen, tamelijk stupide en soms zelfs enigszins cartoonesk aandoende karakters. Hoofdpersoon Matias lijkt bijvoorbeeld allergisch te zijn tegen logisch nadenken. Zelfs op het moment dat hij onraad begint te ruiken, gaat hij vrolijk door met het openen van nieuwe en versleutelde computerprogramma’s. Bovendien negeert hij legio opzichtige waarschuwingssignalen (de omineuze schermnamen van zijn digitale stalkers, het vreemde en morbide verzoek van een internetter om een schedelboring uit te voeren bij een meisje) die voor iedereen met enig gezond verstand overduidelijke rode vlaggen zouden zijn.

Veel situaties en gebeurtenissen lijken bovendien vooral verzonnen om de plot voort te stuwen in plaats van dat ze voortkomen uit karakterontwikkeling of natuurlijk aandoend mensengedrag. Het visuele concept van ‘computerschermen in schermen’ werkt mondjesmaat: het maakt je enerzijds wel deelgenoot van de chaos en ontreddering die de hoofdpersonen voelen, maar gaat op den duur wel een beetje irriteren.

Ondanks enkele aardige momenten is ‘Unfriended: Dark Web’ over de gehele linie een tamelijk teleurstellende exercitie. De hoofdprotagonisten zijn dermate oninteressant en naïef dat het moeilijk is om als kijker veel om hun lotgevallen te geven. Bovendien zijn veel plotontwikkelingen erg vergezocht. Best leuk om een keer te kijken als je weinig omhanden hebt, maar geen film die lang zal blijven hangen.

Frank Heinen

DVD- en blu-ray-release: 8 mei 2019