Unhinged (2020)

Recensie Unhinged CinemagazineRegie: Derrick Borte | 90 minuten | thriller | Acteurs: Russell Crowe, Caren Pistorius, Gabriel Bateman, Jimmi Simpson, Michael Papajohn, Austin P. McKenzie, Lucy Faust, Sylvia Grace Crim, Anne Leighton, Samantha Beaulieu, Devyn A. Tyler

Rachel (Caren Pistorius) heeft het zwaar. Ze is net gescheiden, heeft geld te weinig en zorgen te veel. Haar zoon Kyle (Gabriel Bateman) moet naar school worden gebracht en ze heeft zich verslapen. Tot overmaat van ramp komt ze in een file terecht. Bij een stoplicht trekt de grijze pickuptruck voor haar niet snel genoeg op, dus drukt ze op de toeter. Tevergeefs. Ze haalt de auto in en reageert niet op zijn verontschuldigende handgebaar. Niet veel later duikt de auto naast haar in de file op. De bestuurder (Russell Crowe) wijst haar terecht en Rachel komt in een woordenwisseling terecht. Niet iets waar de gestreste Rachel op zit te wachten. Tijdens de autorit is ze ook een belangrijkste opdrachtgever kwijtgeraakt, dus de problemen stapelen zich op.

‘Unhinged’ is spannender dan je op basis van het uitgangspunt zou verwachten. De film begint al met een extreme wraakactie van de in zijn eer aangetaste man. Er is dan ook nergens sprake van verrassing waartoe deze man in staat is. De manier waarop hij Rachel tart is echter inventiever dan verwacht, daarbij geholpen door de kleine foutjes die de nerveuze vrouw maakt. De man legt bij aanvang van het spel, of vlak daarna eigenlijk, al direct zijn kaarten op tafel, waardoor je weet wat zijn doel is. De spanning komt vooral voort uit het feit dat hij de regels van het toch al oneerlijke spel aanpast naar gelang de zetten van Rachel. De achtervolgingen zijn erg goed gedaan, zelfs wanneer er langzaam door een woonwijk wordt gereden, druipt de spanning van het scherm.

Russell Crowe was nog nooit eerder zo eendimensionaal en toch steelt hij elke scène waarin hij zit. Die paar fragmenten aan het begin van de film waaruit blijkt wat hem tot de wanhoopsdaad drijft, zijn voldoende. Caren Pistorius heeft het geluk dat haar personage wat meer is uitgewerkt in het scenario, maar natuurlijk ligt de sympathie van de kijker uitsluitend bij haar en haar slimme tienerzoon. Dat het scenario af en toe de geloofwaardigheid oprekt, is een feit. Je kunt ervoor kiezen dat voor lief te nemen of je daaraan te ergeren, maar de acteurs maken het makkelijk om voor dat eerste te gaan. ‘Unhinged’ is een spannende thriller over een situatie die je niemand toewenst. Zelfs niet die eikel die je op de snelweg afsneed, de irritante bumperklever op die B-weg of de automobilist die zonder richting aangeeft de rotonde verlaat.

Bioscooprelease: 30 juli 2020
DVD- en blu-ray-release: 16 december 2020