Unlocked (2017)

Recensie Unlocked CinemagazineRegie: Michael Apted | 98 minuten | actie, drama, thriller | Acteurs: Noomi Rapace, Orlando Bloom, Michael Douglas, Toni Collette, John Malkovich, Matthew Marsch, Makram Khoury, Brian Caspe, Philip Brodie, Tosin Cole, Michael Epp, Tom Reed, Raffaello Degruttola

‘Unlocked’ is een actiethriller over een CIA-agente die volgens het schilderen-op-nummer-principe is gemaakt. Vrijwel alle elementen uit de plot herken je uit soortgelijke films. De traumatische ervaring van de hoofdpersoon waardoor goed functioneren niet meer mogelijk is? Check. De sterke persoonlijke band met een mentor/vaderfiguur? Gezien! De onmogelijk lijkende, zeer dringende opdracht waarvoor de hoofdpersoon de enige aangewezen persoon lijkt? Aanwezig! En niet te vergeten: personages die dood lijken, maar later in de film stiekem springlevend blijken te zijn en die de held(in) van het verhaal al die tijd een rad voor de ogen hebben gedraaid. ‘Unlocked’ heeft het.

Dat neemt niet weg dat deze film van Michael Apted lekker wegkijkt. Noomi Rapace, altijd een waardevolle aanvulling op de cast, speelt met gemak de rol van de kwetsbare, maar tegelijkertijd keiharde Alice Racine. Bij een terroristische aanslag twee jaar eerder in Parijs kwamen meer dan twintig mensen om. Hoewel zij niet direct schuld heeft – ze had deze aanslag onmogelijk kunnen voorkomen, draagt ze deze zware last nog altijd op haar schouders. Ze werkt nu undercover als maatschappelijk werkster, waarbij ze info over illegale en potentieel gevaarlijke mensen doorgeeft aan MI5. Maar dan wordt ze gevraagd te helpen bij een belangrijke zaak. Een koerier die belangrijke informatie naar een terroristische organisatie moest brengen is gevangengenomen en zij moet de informatie uit hem zien te krijgen. Maar al snel blijkt dat Alice erin geluisd is en dat haar opdrachtgevers zelf kwade bedoelingen hebben…

Wat zich dan ontvouwt is een redelijk voorspelbaar avontuur waarin niemand te vertrouwen lijkt en Alice zelf ook verdacht wordt. De cast – met klinkende namen van Toni Collette, Michael Douglas, John Malkovich en Orlando Bloom – is goed, maar kan de tekortkomingen in het scenario niet verhullen. Hoewel de makers proberen de kijker op het puntje van de stoel te laten zitten, lukt dat na het sterke eerste half uur nergens meer, omdat je elke plottwist aan ziet komen. Slecht wordt ‘Unlocked’ nooit, maar boven middelmatig wil het niet uitstijgen. Als je dat geen probleem vindt, maar vermaakt wil worden met een film waarvan je het verhaal na een week niet meer kunt navertellen, is ‘Unlocked’ geen slechte keuze.

Bioscooprelease: 4 mei 2017
DVD- en blu-ray-release: 22 september 2017