Untold Scandal (2003)

Regie: Je-yong Lee | 124 minuten | drama | Acteurs: Mi-suk Lee, Do-yeon Jeon, Yong-jun Bae, Hyeon-jae Jo, So-yeon Lee, Ha-kyeong Kim

De brievenroman ‘Les Liaisons Dangereuses’ van Pierre Ambroise Choderlos de Laclos werd bij verschijning in 1782 onthaald als meesterwerk. Na de val van de Franse adel werd het boek echter verboden. Dat had minder te maken met de literaire kwaliteiten van het werk dan met de inhoud. De roman liet een wereld van morele verrotting zien die schuilging achter het beschaafde uiterlijk van de hogere Franse kringen. In die kringen was seks voornamelijk een middel om de verveling te verdrijven, waarbij naar eventuele slachtoffers niet werd omgekeken.

Uitiendelijk kreeg de roman de erkenning die hij verdiende, niet alleen vanwege zijn literaire kwaliteiten maar ook vanwege de prachtige plot. Dat het boek verfilmd zou worden lag dan ook voor de hand. In 1959 situeerde Roger Vadim ‘Les Liaisons Dangereuses’ in het Parijs van de jaren vijftig. Dertig jaar later volgden twee producties die de roman getrouwer volgden: het zeer geslaagde ‘Dangerous Liaisons’ (1988) van Stephen Frears en het iets minder sterke ‘Valmont’ (1989) van Milos Forman.

‘Untold Scandal’ heet de meest recente adaptatie. Het verhaal is verplaatst naar het 18e eeuwse Korea, een setting die wel wat lijkt op de Franse hofkringen van vlak voor de revolutie. Ook hier gaat achter de stoïcijnse blikken en geparfumeerde woorden een wereld schuil van lust en verveling. En ook hier is een jonge vrouw die celibatair door het leven gaat een onweerstaanbaar jachtobject voor verveelde edelen.

Regisseur Ye-jong Lee koos ervoor het verhaal grotendeels intact te laten, waarmee hij het risico liep dat zijn bewerking niets zou toevoegen aan eerdere adaptaties. Gelukkig doet zij dat wel. Alleen al vanwege de broeierige sensualiteit en prachtige locaties is ‘Untold Scandal’ de moeite van het bekijken waard. Daarbij bewijst deze film ook nog eens het universele karakter van het verhaal. Op het ambachtelijke vlak valt er verder niets op ‘Untold Scandal’ aan te merken: dialogen, acteurs en vormgeving zijn alle van hoge kwaliteit, waarbij de Koreaanse actrices ook nog eens beeldschoon zijn.

Voor filmliefhebbers die bekend zijn met eerdere bewerkingen van ‘Les Liaisons Dangereuses’ is het bekijken van deze verrassend sterke verfilming nog alleszins de moeite waard. Voor degenen die nog niet met het verhaal bekend zijn, is ‘Untold Scandal’ een absolute aanrader. De ooit zo verguisde Pierre Ambroise Choderlos de Laclos mag zich postuum gelukkig prijzen met dit respectvolle en geslaagde eerbewijs.