Untouchable (2019)

Recensie Untouchable CinemagazineRegie: Ursula Macfarlane | 98 minuten | documentaire | Met: Rosanna Arquette, Erika Rosenbaum, Paz de la Huerta, Hope Exiner D’Amore, Caitlin Dulany, Ronan Farrow, Louise Godbold, Nannette Klatt, John Schmidt

In januari 2019 is de documentaire ‘Untouchable’ van Ursula Macfarlane met hoge verwachtingen op het Sundance Film Festival vertoond, alleen is de reden minder fraai. Was filmproductiemaatschappij Miramax – met Harvey Weinstein en z’n broer Bob aan het roer – eerder nog verantwoordelijk voor winnende inzendingen, zo staat Harvey nu zelf in ‘n heel ander licht. In 2017 kwamen de eerste schokkende verhalen aan het oppervlak over vermeende intimidaties, aanrandingen, bedreigingen en verkrachtingen aan het adres van Weinstein. Zijn werknemers en actrices besloten niet langer hun mond te houden wat uitgroeide tot de wereldwijde #MeToo beweging mede dankzij journalist Ronan Farrow van de New York Times. In de beroemde krant verscheen een artikel van formaat over de handel en wandel van Weinstein met als gevolg dat maar liefst tachtig vrouwen zich meldden inzake (seksueel) misbruik door de filmmagnaat.

Bijna een kwart eeuw stond Harvey aan de top. Hij produceerde kassuccessen als ‘Shakespeare in Love’, ‘Pulp Fiction’ en ‘Good Will Hunting’. Zijn roem en rijkdom reikten ver en menig actrice wilde maar al te graag met Miramax en later de Weinstein Company samenwerken. Dat die collaboraties een hoge prijs bleek te hebben, kwam in 2017 pijnlijk aan het licht.

Narcistisch machtsmisbruik, intimidatie, grensoverschrijdend seksueel en terroriserend gedrag is de gemene deler in alle verhalen. De toen 22-jarige Gwyneth Paltrow werd gesommeerd om Harvey een misplaatste massage geven en ook Angelina Jolie en Uma Thurman hebben geen prettige herinneringen aan hun besprekingen met hem. In sommige gevallen vonden er naar eigen zeggen ook verkrachtingen plaats bij actrices waaronder Paz de la Huerta, Rose McGowan en Asia Argento.

Harvey is een man van formaat, ook in letterlijke zin. Zijn tengere slachtoffers die hij ‘even wilde spreken’ op z’n hotelkamer, waren geen partij voor de op seks beluste zakenman. Zij werden geoefend in een hoek gedreven. ‘Wil je ooit nog in Hollywood aan het werk als actrice? Dan heb je dit er wel voor over, toch?’. In de documentaire ‘Untouchable’ horen we onder andere het verhaal van de Canadese Erika Rosenbaum. Een grote acteercarrière was haar beloofd, in ruil voor seks. En niet één keer, maar drie keer werd ze door Harvey geïntimideerd. Erika ging niet akkoord met z’n wangedrag en zij verdient nu pas – heel schrijnend – haar moment in de schijnwerpers bij het grote publiek dankzij ‘Untouchable’. Dit is slechts een voorbeeld uit de tal van verhalen van gedupeerde actrices en collega’s van Weinstein. Deze beschuldigingen hebben een hoge tol geëisd; zijn vrouw Georgina heeft hem verlaten, hij is ontslagen bij de Weinstein Company, Harvey is geroyeerd bij verscheidene prestigieuze filmgildes en hij is wereldwijd een absolute persona non grata.

De hele affaire wordt nog donkerder als Harvey Weinstein nattigheid voelt en gerenommeerde detectives van Black Cube (ex-Mossad agenten) inschakelt om zijn sporen uit te wissen en slachtoffers en kwaadwillende journalisten te bespioneren. De detectives leveren perfect werk; geen enkel belastend bewijs is op internet te vinden. Maar het gezegde luidt ook hier: al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel.

‘Untouchable’ vertelt eenzijdig de verhalen van vrouwen én mannen die ten prooi zijn gevallen aan een groot arsenaal aan wangedrag van Harvey Weinstein. Maar wat de documentaire daardoor mist, is hoor en wederhoor. Er is geen aandacht besteed aan een interview met bijvoorbeeld Harveys advocaten of objectieve psychologen die inzicht kunnen geven in de denkwijze van een man als Harvey. Dit had een welkome aanvulling kunnen zijn, gezien de globale grootschaligheid van de Me Too stroming.

In 2018 is Harvey gearresteerd met onder andere meerdere verkrachtingen en seksuele intimidaties als tenlastelegging. Hij is inmiddels vrij op een borgtocht van 1 miljoen dollar, draagt verplicht een enkelband, mag de staten New York en Connecticut niet verlaten maar houdt bovenal vol onschuldig te zijn. Aangezien de rechtszaak pas in september 2019 zal dienen en Weinstein dus nog niet gerechtelijk tot een passende straf is veroordeeld, is het wellicht ietwat gemakkelijk om de gebeurtenissen niet vanuit meerdere perspectieven te belichten.

Lisette van der Meij

Bioscooprelease: 20 juni 2019