Urban Explorer (2011)

Regie: Andy Fetscher | 88 minuten | horror, thriller | Acteurs: Nathalie Kelley, Nick Eversman, Klaus Stiglmeier, Max Riemelt, Catherine de Léan, Brenda Koo, Adolfo Assor, Johannes Klaußner, Andreas Wisniewski

‘Urban Explorer’ is een Duitse horrorthriller van Andy Fletscher. Nick Eversman, een jonge Amerikaan, besluit om met zijn vriendin (Nathalie Kelley) en een paar vriendinnen een avontuurlijke reis te boeken. Het kwartet wil het immense tunnelstelsel van Berlijn verkennen en roept daarbij de hulp in van de gids Kris (Max Riemelt). De tocht is niet zonder gevaar. Al snel komt de club in aanraking met twee ongure neonazi’s. Het grootste gevaar schuilt echter in de bijzonder vreemde Armin (Kaus Stiglmeier).

Voor verrassingen moet je deze slasher niet kijken. Alle clichés worden uit de kast getrokken: harde geluiden, vieze beesten (vleermuizen, kakkerlakken) en ongure buitenlanders. Hoe bekend deze zaken je ook voorkomen, ze worden wel erg mooi in beeld gebracht. Fletscher maakt goed gebruik van de locatie (een verlaten tunnelstelsel) en gebruikt kleurfilters en een dromerig beeldtaal die de onheilspellende sfeer nog dikker aanzet.

De grootste troef van deze film is echter de rol van Stiglmeier. Deze man zet zo’n ontzettend akelige griezel neer dat je ‘m na afloop nog in je hoofd hebt zitten. Zijn mimiek en dreigende lichaamshouding zijn het beste wat deze standaard genrefilm te bieden heeft. Stiglmeier zet met zichtbaar plezier een schurk neer en zodra hij uit beeld is, zakt de film in. Toch is de dreiging van zijn aanwezigheid altijd voelbaar. De rest van de cast is erg wisselvallig. Eversman en Riemelt acteren zeker niet slecht, maar de actrices vallen door de mand. Ze wekken met hun amateuristische spel vooral irritatie op.

‘Urban Explorer’ is een aardige slasher. Fans van het genre zullen hier vast van smullen.

‘Urban Explorer’ verschijnt woensdag 15 augustus 2012 op DVD en is vanaf dinsdag 17 juli 2012 te huur.