Valentine’s Day (2010)

Regie: Garry Marshall | 125 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Taylor Lautner, Bradley Cooper, Anne Hathaway, Taylor Swift, Jessica Biel, Jessica Alba, Jamie Foxx, Ashton Kutcher, Julia Roberts, Jennifer Garner, Emma Roberts, Topher Grace, Patrick Dempsey, Joe Jonas, Eric Dane, George Lopez, Queen Latifah, Shirley MacLaine, Christine Lakin, Carter Jenkins, Hector Elizondo, Gishel Rafael

‘Valentine’s Day’ is de lang verwachte Amerikaanse semi-remake van de Engelse romantische kerstkomedie ‘Love Actually’ (2003). Dat het zo lang heeft geduurd hoeft niet te verbazen: een romcom in mozaïekvorm vereist een bovengemiddeld vakmanschap van scenarist en regisseur. Wat meer verbaasde was het commercieel en artistiek succes van ‘Alles is Liefde’, de Nederlandse sinterklaasversie van ‘Love Actually’. Een succes dat de film een gegarandeerde plek opleverde in het uitzendschema van 5 december. En terecht.

Ook ‘Valentine’s day’ is een romcom in mozaïekvorm, maar deze speelt zich af tijdens het Valentijnsetmaal van 14 februari. We volgen een groot aantal personages dat in meer of mindere mate worstelt met de liefde. Van een bloemenverkoper wiens vriendin tot verbazing van alles en iedereen ‘ja’ zegt op zijn huwelijksaanzoek, tot een schooljuf die haar hart verliest aan een gladde chirurg.

Dat ook deze romcom prima te genieten is, komt vooral door het scenario. ‘Valentine’s Day’ is een toonbeeld van ambachtelijk schrijversschap. De verhalen lopen soepel in elkaar over, de humor is meestal om te lachen en de personages zijn voldoende uitgewerkt om te ontroeren. Bovendien vermijdt ‘Valentine’s Day’ een enkele keer de gebaande paden, wat een paar verrassende wendingen oplevert. Dat niet alle lijnen en personages helemaal zijn uitgewerkt is inherent aan de vorm. Belangrijk is niet dat we alle facetten van de personages leren kennen maar die van de liefde.

De afdeling casting verdient eveneens een pluim. Een cast vol klinkende namen is één ding, zorgen dat de acteurs echt bij hun personage passen is een ander verhaal. Ook hierin zijn de makers grotendeels geslaagd. Van Anne Hathaway als de schattige én ondeugende Liz en Eric Dane als de getroebleerde sportveteraan Sean, tot Emma Roberts als postpuber die een plekje in haar volle agenda moet zien te vinden voor haar ontmaagding. Want ook dat moet gebeuren.

Cast, scenario en opgewekte toon maken ‘Valentine’s Day’ een romantische film waarmee je twee prettige uren kunt doorbrengen. Met mooie mensen, fijne grapjes en een langverwachte eerste kus die toch een tikkie tegenvalt. En met minder opgelegd sentiment dan je zou verwachten. Deze kwaliteiten gaan ‘Valentine’s Day’ ongetwijfeld een vaste plek opleveren in het uitzendschema van 14 februari. En terecht.

Bioscooprelease: 11 februari 2010