Valley of Love (2015)

Regie: Guillaume Nicloux | 93 minuten | drama | Acteurs: Gérard Depardieu, Isabelle Huppert, Dan Warner, Aurélia Thiérrée, Dionne Houle

Twee kolossen van de Franse cinema (waarvan ééntje niet alleen figuurlijk) keren na drie decennia terug om in een film te spelen dat ze elkaar zo’n dertig jaar niet gezien hebben. De man heet Gérard, is acteur, de vrouw heet Isabelle, en is actrice. Ze hadden oudere versies van hun karakters in ‘Loulou’ (Maurice Pialat, 1980) kunnen zijn. Ze verblijven in Death Valley, waar het bloedheet is, maar niet zo heet als in Las Vegas, waar het kwik tot 60 graden is gestegen. Reden van hun bezoek aan de VS is een brief van hun door zelfdoding overleden zoon Michael, nu bijna acht maanden geleden. Beide ouders zijn van hun zoon vervreemd, toch komen ze tegemoet aan zijn laatste wens. In zijn brief aan zowel vader als moeder heeft hij precies genoteerd op welke datum en tijdstip zij zich samen moeten bevinden. Op één van die locaties zal hij aan hen verschijnen, zij het kort.

‘Valley of Love’ van Guillaume Nicloux (‘The Kidnapping of Michel Houellebecq’, ‘La religieuse’) heeft een mysterieus uitgangspunt en houdt dat geheimzinnige lang vast. Of Michael daadwerkelijk uit het hiernamaals zal wederkeren, of het eenvoudigweg een trucje is om zijn gescheiden ouders bij elkaar te brengen of dat er nog iets grimmigers aan de hand is… Een scène die zo uit “Twin Peaks” geknipt had kunnen zijn biedt in ieder geval geen kant-en-klare oplossing. Onverklaarbare gebeurtenissen worden afgewisseld met hele realistische en geloofwaardige, zoals een niet werkende mobiele telefoon of Isabelle’s korte conversatie met een Amerikaanse oudere dame.

Met Huppert en Depardieu in de gelederen heeft Nicloux in ieder geval goud in handen, het is een genot om de twee te zien praten, herinneringen ophalen, bekvechten (de een is wat spiritueler van aard dan de ander en het geloof in Michaels belofte is daar uiteraard van afhankelijk) of zelfs maar naast elkaar te zien zitten. Vooral Depardieu is ontroerend goed. Kwetsbaar in zijn reusachtige omvang – hij wandelt grotendeels van de film rond met ontbloot, bezweet bovenlijf. Petje af! (no pun intended).

Het is jammer dat ‘Valley of Love’ zijn belofte niet helemaal waarmaakt. Afgezien van mooie beelden (de zinderende hitte van Death Valley is bijna voelbaar), de intrigerende plot en de sterke cast die een lesje zelfbewustzijn geeft om u tegen te zeggen, wordt de ouder-kind-relatie maar nauwelijks uitgewerkt. “Hoe kun je je vlees en bloed verstoten?” wordt door een Amerikaanse vrouw gevraagd, en dat is inderdaad een vraag die zich blijft opdringen. Dat Isabelle en Gérard gedreven worden door hun verlangen naar closure is begrijpelijk, maar dat wil de kijker ook.

Bioscooprelease: 23 juli 2015
DVD-release: 17 november 2015