Vals (2019)

Recensie Vals CinemagazineRegie: Dennis Bots | 92 minuten | thriller | Acteurs: Romy Gevers, Niek Roozen, Holly Mae Brood, Thijs Boermans, Abbey Hoes, Shahine El Hamus, Olivia Lonsdale, Gijs Blom

Mel Wallis de Vries is razend populair onder jongeren. De schrijfster van jeugdliteratuur heeft ooit toegegeven dat ze de personages in haar boeken altijd baseert op mensen uit haar eigen middelbareschooltijd, al geeft ze hen natuurlijk wel een andere naam. Mels boeken worden bestempeld als ‘jeugdthrillers’ en daarmee zijn ze vrij uniek, want zo veel andere schrijvers die zich specifiek op dit genre richten zijn er niet. De stijl is net zo krachtig, vlot en recht voor zijn raap als de titels van de boeken doen vermoeden: ‘Fout’ (2008), ‘Waanzin; (2009), ‘Klem’ (2012), ‘Wreed’ (2013), ‘Shock’ (2014) en ‘Schuld’ (2015) zijn enkele voorbeelden. Al zeven keer sleepte ze de Prijs van de Jonge Jury in de wacht. Haar bekendste werk is ‘Vals’, een boek dat ze in 2010 schreef en dat zes jaar later als eerste van haar thrillers de weg naar de theaters vond in de vorm van een musical. En omdat de doelgroep – tieners vanaf een jaar of veertien – nou eenmaal ook graag naar de bioscoop gaat, is van ‘Vals’ in januari 2019 een filmversie uitgekomen. De regie is in handen van Dennis Bots, de man achter de serie en films rond ‘Het Huis Anubis’ en boekverfilmingen als ‘Achtste groepers huilen niet’ (2012) en ‘Oorlogsgeheimen’ (2014) en het scenario werd geschreven door Alexandra Penrhyn Lowe, met wie Bots al eens samenwerkte bij een aantal van de ‘Anubis’-films.

Vier vriendinnen gaan, kort voor de eindexamens, samen een weekendje naar de Ardennen. Kim (Romy Gevers) en Abby (Abbey Hoes) zijn al jaren beste vriendinnen, al is de vriendschap minder intens geworden nu Abby de brutale Pippa (Olivia Lonsdale) heeft leren kennen en ook haar heeft meegevraagd voor hun tripje naar België. Feline (Holly Mae Brood) staat wat verder van het drietal af en heeft zo haar eigen sores, zo zal later blijken. De onberekenbare Pippa heeft de vierwieldrive van haar ouders meegekregen voor een weekendje zuipen en feesten in een afgelegen landhuis; ze rijdt als een kip zonder kop en rijdt vlakbij hun eindbestemming bijna een drietal Nederlandse jongens (Thijs Boermans, Shahine El Hamus en Niek Roozen) aan die in een nabijgelegen huisje neergestreken zijn. Om het goed te maken, nodigt ze de jongens uit om die avond bij hen langs te komen (overigens zonder dit met de andere meiden te overleggen). Het duurt niet lang of we ontdekken dat alle meiden met een geheim rondlopen, en wat een avondje feesten had moeten worden, pakt op zijn zachtst gezegd heel vervelend uit. Kim raakt ingesloten, Abby – die een vriendje (Gijs Blom) heeft thuis, zoent met een van de gasten en Pippa maakt daar dan weer stiekem foto’s van. En dan begint het ook nog eens heel hard te sneeuwen. Het loopt helemaal uit de hand als Feline spoorloos verdwijnt en de overige drie meiden het hondje van Pippa dood aantreffen achter het tuinhuisje…

Wie vaker thrillers kijkt, zal veel rode haringen en vertrouwde trucjes herkennen: de enge man die plotseling opduikt bij een verlaten benzinepomp, een angstaanjagend silhouet is te zien achter een raam, één van de meiden is claustrofobisch, een ander gedraagt zich nogal merkwaardig. Ook het feit dat de meiden ingesneeuwd raken en (mede daardoor) het contact met de buitenwereld helemaal kwijt zijn (want: geen mobiel bereik), hebben we al vaak gezien. Origineel kan ‘Vals’ dan ook niet genoemd worden. En ook de geloofwaardigheid is ver te zoeken. Dat er wrijving is tussen de meiden – in elk geval tussen Kim, Abby en Pippa, want Feline hangt er maar een beetje bij – is evident, maar had beter uitgewerkt kunnen worden. Kim is jaloers dat ze Abby nu moet delen met Pippa, die op haar beurt erop los manipuleert omdat ze weet dat haar vriendschap met Abby nooit zo hecht zal worden als die tussen Kim en Abby. Vertrouwde jeugdthema’s als pesten, jaloezie, vriendjes, seksualiteit en onzekerheid passeren allemaal de revue. Het is dankzij de talentvolle cast dat we in het relaas worden meegetrokken. Met name Olivia Lonsdale (‘Prins’, 2015), met afstand de meest intrigerende van het hele stel, grijpt de kans om van haar niet al te sterk uitgewerkte personage toch iets eigens te geven.

Clichés, weinig originaliteit en ongeloofwaardig – het kan allemaal gezegd worden van ‘Vals’. De film heeft een ander einde dan het boek, wat voor de fans van de bestseller misschien even wennen (of zelfs schrikken) is. Waarom deze keuze precies is gemaakt, is niet duidelijk, maar dit einde pakt niet al te best uit. Het idee erachter is intrigerend, maar de uitwerking totaal ongeloofwaardig. Bovendien worden de zaken veel te veel uitgelegd. Wellicht omdat de doelgroep nog jong is, maar ook zij worden niet graag onderschat. ‘Vals’ is een onderhoudende thriller waar veel aan schort, maar die dankzij een aardige sfeer en vlotte, talentvolle hoofdrolspeelsters toch nog enigszins op de been blijft.

Bioscooprelease: 24 januari 2019
DVD-release: 24 mei 2019